כל מה שחשוב לדעת בנושא תוכניות אדריכליות ורישוי עסקים

חלק גדול מהעסקים בארץ מחויב בקבלתו של רישיון עסק על-מנת לפעול כחוק. הבקשה לרישיון עסק מוגשת לאגף הרישוי של הרשות המקומית שבשטחה אמור לפעול העסק, ומצורפות אליה, בין השאר, תוכניות אדריכליות מפורטות חתומות ע"י אדריכל מוסמך, מהנדס מוסמך או הנדסאי באחד מתחומים אלה.
הבקשות נבחנות ע"י מספר גורמים, בהתאם לאופי העסק, גודלו ופרמטרים נוספים – ובהתאם על התוכניות האדריכליות לקחת בחשבון שיקולים נרחבים.
עוד חשוב לדעת שתנאי לקבל רישיון עסק הוא היתר בניה ובמידת הצורך היתר לשימוש חורג.


מיהם גורמי הרישוי שבוחנים את התוכניות האדריכליות?

כאמור עבור כל סוג עסק ישנם גורמי רישוי אחרים. באופן כללי מדובר על הנדסה, משרד הכלכלה, משרד החקלאות, המשרד להגנת הסביבה, משטרת ישראל, הרשות הארצית לכבאות והצלה ומשרד הבריאות.
בהתאם לסוג העסק ניתן לברר דרך אגף הרישוי ברשות המקומית מיהם הגורמים הרלוונטיים עבור כל עסק ספציפי.
תוככנית אדריכלית ורישוי עסקים


דרישות הרשות הארצית לכבאות והצלה

הרשות הארצית לכבאות והצלה דורשת תוכנית עסק בקנה מידה של 1 ל-100, עם פירוט של הפתחים והיציאות, סוגי חומרי הבניה בהם נעשה שימוש, ציוד כיבוי האש, מערכת החשמל, מיזוג האוויר (כולל מנדפים) והגפ"מ וכן יתר מערכות הכיבוי.
ההנחיות נוגעות למיקום יציאות חירום ומספרן, שילוט, ידיות בהלה, גישה לרכבי הצלה ועוד.


דרישות משטרת ישראל

משטרת ישראל מחויבת עפ"י חוק רישוי עסקים להבטיח את שלום הציבור, ובהתאם גם היא בוחנת נושאים דומים לאלה שנבחנים ע"י הרשות הארצית לכבאות והצלה: מערכות חשמל, מערכות כריזה, מעברי מילוט, שילוט, תאורה וכו'.


דרישות משרד הכלכלה

משרד הכלכלה בוחן את התוכניות האדריכליות של כל עסק הזקוק לאישור מטעם משרד זה לצורך רישיון עסק בהיבט הבטיחותי – כלומר האם תנאי העבודה בעסק מבטיחים את שלומם של העובדים ואת רווחתם.
לדוגמה, ישנן הנחיות ספציפיות לגבי עבודה בגובה, עבודה עם חומרים מזיקים וכן לגבי קיומם של חדרי שירותים ורחצה.


דרישות משרד הבריאות

בעסקים שפעילותם עלולה לפגוע בבריאות הציבור, ישנה הקפדה רבה על שורה ארוכה של פרטים הנוגעים למבנה ולתכולתו: גובה החדרים, החומר ממנו עשויים הקירות והציפוי עליהם, השיפוע של הרצפה, הפרדה בין אגפים שונים בעסק ועוד ועוד.


דרישות המשרד להגנת הסביבה

המשרד להגנת הסביבה בוחן את התוכניות האדריכליות של העסק מתוך התמקדות בנושאים כמו טיפול בשפכים ובפסולת מוצקה, מניעת זיהום אוויר מעבר לתקן המותר וחלחול חומרים מסוכנים לקרקע, מניעת מטרדי רעש וכן טיפול באסבסט ואבק מזיק.
למידע נוסף אודות רישוי עסקים היכנסו
צריכים את עזרתנו בהנפקת רישיון? אביב ברישוי מעניקים ליווי צמוד ועזרה בכל התהליך.
אל תישארו לבד במערכה, חייגו למספר 050-8092338

לשיתוף המאמר
לשיחת ייעוץ מקצועית בחינם בה נבין את הצרכים שלכם באופן מדויק שלחו הודעה:
לפנייה בוואטסאפ
לפנייה
בוואטסאפ
טופס
יצירת קשר
לחצו
להתקשר