איך בוחרים נכס להקמת מפעל מזון?

הקמת מפעל מזון מחייבת תכנון קפדני, ובפרט מומלץ בחום להקפיד על הכלל שטבעו חז"ל, "סוף מעשה במחשבה תחילה", לגבי בחירת הנכס שבו יפעל המפעל.
החלטה מושכלת לגבי הנכס הנ"ל מחייבת תשומת לב ל-3 נושאים עיקריים: ההיבט הכלכלי – כלומר מהי עלות רכישת הנכס או שכירתו, וכן מהן העלויות השוטפות הכרוכות בהחזקתו (ארנונה וכו'). בנוסף נלקחות בחשבון גם הטבות מבחינת מיסוי או מענקים שנותנת המדינה למפעלים באזורים ספציפיים; ההיבט התפעולי – הנכס חייב כמובן לאפשר את התפעול השוטף של כל המחלקות מהן מורכב העסק, בהתאם לתוכנית העסקית שלו; ובנוסף חובה לקחת בחשבון את חוק רישוי עסקים, שכן אין טעם לבחור נכס שעומד בסתירה לתנאים לקבלת רישיון עסק, גם אם הוא זול ומתאים מבחינה תפעולית.


אילו גורמי רישוי משתתפים בהליך רישוי מפעלי מזון ולמה כדאי לבקש מידע
מקדמי?

גורמי הרישוי עבור מפעלי מזון הם המשרד להגנת הסביבה ומשרד הבריאות. כשמדובר במפעלים גדולים – כאלה שכושר הייצור שלהם הוא למעלה מ-5 טון ליום כשישנם חומרי גלם מן החי ולמעלה מ-50 טון ליום כשחומרי הגלם הם מן הצומח בלבד – נדרש גם אישור של משרד הכלכלה. בנוסף נדרשים אישור מטעם מפקח בטיחות אש של תחנת מכבי האש האזורית.
בין הדרישות שמציגים גופים אלה: מעטפת קשיחה, שתי כניסות לכל הפחות, אפשרות להטמנת מפריד שומן, תקרה בגובה של לפחות 2.75 מ' ועוד.
אמנם באופן עקרוני ניתן להתאים כל נכס לדרישות של כל הגופים הנ"ל, אולם במקרים מסוימים עלות השינויים הנדרשים היא כה גבוהה עד שבחירה דווקא בנכס זה אינה כדאית כלכלית – מסיבה זו מומלץ להגיש בקשה למידע מקדמי לגורמי הרישוי, וכך לדעת מבעוד מועד האם הנכס מתאים לייעוד המתוכנן עבורו על-ידכם, ובמידה ולא, תוכלו להעריך את עלות ההתאמה ולקחת בחשבון גם את הנתון המשמעותי הזה בהחלטה איזה נכס לבחור.


היתר בנייה מתאים

מרכיב חשוב נוסף אותו חובה לבחון עבור על נכס העולה על הפרק הוא קיומו של היתר בנייה מתאים – שהרי לא כל נכס מתאים בכלל להיות מפעל מזון.
כך לדוגמה נכס הנמצא באזור המוגדר כמיועד לבילויים או למגורים לא יוכל לקבל היתר בנייה עבור השימוש החדש המיועד לו כמפעל מזון, ואין טעם לבזבז עליו משאבים יקרים.
גם כשהנכס נמצא באזור המיועד למלאכה ותעשייה, אין פירוש הדבר כי ניתן להקים בו מפעל מזון באופן אוטומטי – יש להגיש בקשה למידע לוועדה המקומית לתכנון ובנייה, וזו תעביר לכם את ההנחיות של הרשויות והגופים הרלוונטיים השונים (ובהם כבאות והצלה, פיקוד העורף, המשרד להגנת הסביבה, משרד הבריאות, חברת חשמל ובמקרים מסוימים גם רשות התעופה האזרחית ומשרד הביטחון) כך שתוכלו לדעת האם ניתן לקבל היתר בנייה או לחילופין היתר לשימוש חורג שיאפשר הפעלת מפעל מזון בנכס האמור.

לשיתוף המאמר
לשיחת ייעוץ מקצועית בחינם בה נבין את הצרכים שלכם באופן מדויק שלחו הודעה:
לפנייה בוואטסאפ
לפנייה
בוואטסאפ
טופס
יצירת קשר
לחצו
להתקשר