בדיקת היתכנות לנכס לצורך הוצאת רישיון עסק

קבלת רישיון עסק מחייבת עמידה בכללים רבים ובשורה ארוכה של תנאים אותם מציבים גורמי הרישוי השונים. בהתאם מדובר בתהליך מורכב למדי, שנמשך מספר חודשים, וכרוך כמובן בהשקעה כספית בלתי מבוטלת.
עוד לפני שנכנסים לתהליך האמור, חשוב מאוד לוודא שהדבר כדאי מבחינה כלכלית, ושקבלת רשיון עסק בכלל אפשרית.
לשם כך יש לבצע הליך שנקרא בדיקת היתכנות לנכס – כלומר לוודא שהוא אכן מתאים לסוג העסק שעתיד לפעול באותו הנכס.

חובת התאמה לתב"ע

ראשית, השימוש המיועד בנכס לצורך העסק שלכם חייב להתאים לתב"ע (תוכנית בניין עיר) עדכנית, וזאת עפ"י היתר הבנייה של המבנה. אם השימוש אינו תואם את התב"ע ניתן להגיש בקשה לקבלת היתר לשימוש חורג – ורק לאחר קבלת היתר זה ניתן להמשיך בתהליך קבלת רישיון העסק עצמו. בדיקת ההיתכנות כוללת גם הערכה לגבי סיכויי מהלך כזה, ובהתאם מומלץ לבצע אותה עוד לפני חתימה על חוזה שכירות או רכישת הנכס.
בהקשר זה כדאי להדגיש כי הפעלת עסק ללא רישיון תקף – וכאמור לא ניתן לקבל רשיון עסק ללא היתר בנייה מתאים או היתר שימוש חורג – הינה עבירה פלילית שעלולה לעלות לבעלי העסק ביוקר, כולל עונשי מאסר בפועל.

בדיקת היתכנות לרישיון עסק

האם הנכס מתאים לסוג העסק הספציפי?

מרכיב נוסף של בדיקת היתכנות לנכס הוא בחינה מדוקדקת של מידת התאמת הנכס לסוג העסק.
בפרט מומלץ לבצע זאת כשאחד מגורמי הרישוי הוא משרד הבריאות, כשלמשל עסקים בתחום המזון (הן כאלה ש"רק" מגישים אוכל והן כאלה שגם מייצרים מזון וזקוקים לרישיון יצרן) חייבים לעמוד ברשימה ארוכה של תנאים ודרישות – וכדאי לוודא מבעוד מועד שניתן לעמוד בכל אותם תנאים במסגרת הנכס שאותו אתם מתכוונים לשכור או לרכוש.

מדוע כדאי לבצע בדיקת היתכנות לעסק?

בדיקת ההיתכנות לא רק מאפשרת לבעלי העסק לחתום בראש שקט על חוזה שכירות או קנייה של נכס, מתוך ידיעה שהוא אכן מתאים לשימוש המיועד ושניתן לקבל עבורו רישיון עסק שיאפשר את הפעלתו באופן חוקי, אלא מהווה גם בסיס להמשך התהליך: הגשת הבקשה לרישיון עסק (שאליה יש לצרף תרשים סביבה, תכנית עסק, מפה מצבית ועוד).
בדרך זו התהליך יעיל במיוחד ובנוסף קצר ככל האפשר.

לשיתוף המאמר
לשיחת ייעוץ מקצועית בחינם בה נבין את הצרכים שלכם באופן מדויק שלחו הודעה:
לפנייה בוואטסאפ
לפנייה
בוואטסאפ
טופס
יצירת קשר
לחצו
להתקשר