ביקורות של משרד הבריאות בעסקי מזון וההשלכות אם נמצאים ליקויים

כולנו אוהבים לאכול במסעדות ומאמינים שהמנות המוגשות לנו בהן הן איכותיות ובוודאי שלא עלולות להזיק לנו. אבל למרבה הצער לא תמיד זהו המצב, וישנם עסקי מזון שבהם התנאים התברואתיים לא עומדים בדרישות של משרד הבריאות ובציפיות שלנו, ועלולים לגרום לזיהומים חמורים. דוגמאות טריות לכך הן הפשיטות המתוקשרות של פקחי משרד הבריאות על מסעדת "בני הדייג" בנתניה ועל מסעדת "המוציא" הנחשבת בירושלים.


הממצאים של הביקורות ב"בני הדייג" וב"המוציא" – וההשלכות שלהם

בסוף 2015 ביצע משרד הבריאות ביקורת פתע במסעדת "בני הדייג" בנתניה (שנמצאה בעיצומו של הליך לקבלת רישיון עסק) – וגילו ממצאים קשים: דגים ובשר עוף שפג תוקפם, בשר טרי ודגים שהוקפאו מחדש בניגוד לנהלים, דגים קפואים שהופשרו לא בחדר ייעודי לכך, ליקויים חמורים ברישום מועד הגעתם של הדגים השונים למסעדה, וחדר אשפה ובו פחים שעולים על גדותיהם באמצע המסלול המוביל אל אולם הסועדים כך שהמזון המוגש להם נחשף בדרך לחיידקים וזיהומים. הצוות של משרד הבריאות האמון על פיקוח על עסקי מזון החליט להשמיד מיידית 100 ק"ג של בשר, וכמובן שלהפרות המשמעותיות של הנהלים התברואתיים יהיו גם השלכות נוספות.
חשוב לציין כי מסעדה זו מנוהלת ע"י זכיין, כך שהמתרחש בה אינו מעיד בהכרח על המצב במסעדות אחרות של הרשת.
עסק מוכר נוסף שבסוף 2015 התגלו בו ליקויים קשים הוא מסעדת "המוציא" בירושלים, של ה"מאסטר שף" אבי לוי. במסעדה פופולרית זו הורו פקחי משרד הבריאות להשמיד כ-500 ק"ג בשר בשל אי עמידה בתנאים התברואתיים ההכרחיים: בין השאר נמצאו מזון מונח על הרצפה, תקרת אסבסט מסוכנת, בשר ללא תאריך תפוגה, הקפאה מחדש של בשר לאחר שכבר הופשר או בושל, תא ביוב באמצע המטבח, ועוד.
כדאי לדעת: 2 המקרים הנ"ל זכו לחשיפה רבה, אולם ישנם עוד מקומות שלא מקפידים על הנהלים התברואתיים ועל חוק רישוי עסקים באופן כללי. על מנת למזער את ממדי התופעה ככל האפשר, וליידע את הציבור הרחב אילו בתי אוכל בטוחים עבורו מבחינה תברואתית ואילו לא, עורכים פקחי משרד הבריאות ביקורות פתע בעסקי המזון – וכמובן שאם נמצאים ליקויים יש לכך השלכות משמעותיות.
בנוסף לביקורות השוטפות כחלק ממערך הפיקוח על עמידתם של עסקי המזון בתנאים שברישיון העסק שלהם, עורך משרד הבריאות גם ביקורות בעקבות תלונות של צרכנים.


אילו נושאים נבחנים בביקורות של משרד הבריאות?

פקחי משרד הבריאות המגיעים למסעדות, בתי קפה, גני אירועים, מטבחים מוסדיים ומפעלים לייצור מזון בוחנים שלל נושאים ובהם:
* המקור ממנו הגיעו חומרי הגלם השונים (ובפרט קיומו של רישיון יצרן לכל ספק).
* המבנה הפיזי של המטבח ושל האולם בו שוהים סועדים.
* רמת ההיגיינה של העובדים בחלקים השונים של העסק.
* האופן בו נשמרים המזונות השונים בהתאם לאופיים, ובפרט בשרים ודגים שמטבעם עלולים להפוך למזוהמים אם אינם נשמרים בקפידה.
* ההפרדה בין חומרי גלם למזון מוכן.
* וכמובן, קיומו של רישיון עסק תקף.


מה צפוי לעסקי מזון שנמצאים בהם ליקויים?

עסק מזון שמתגלים בו ליקויים חשוף לשורה ארוכה של נזקים: ראשית, ממצאי הביקורות מתפרסמים באתר של משרד הבריאות ולפעמים זוכים לתהודה לתקשורתית רחבת היקף כך ששמו הטוב של העסק נפגע.
בנוסף, באם הממצאים קשים, עלול משרד הבריאות להשעות את האישור לפעילות העסק ובעצם להוביל לשלילת רישיון העסק עד לתיקון הטעון תיקון וביצוע ביקורת מחודשת כי אכן כל הליקויים שהתגלו תוקנו.
ישנם גם מקרים שבהם פעילות ללא רשיון עסק תקף או שלא בהתאם לתנאים ברשיון מובילה לקנסות כבדים ואף להעמדה של בעלי העסק לדין – כך שלבעלי עסקים בתחום המזון מומלץ בחום בכל מקרה של ספק להתייעץ עם אנשי מקצוע בתחום רישוי העסקים, ובפרט בכל הנוגע לתנאים תברואתיים, וזאת על-מנת להיות סמוכים ובטוחים כי הם אינם עוברים על החוק, לא מסכנים לקוחות ולא נמצאים בעצמם בסיכון להיענש בעקבות ביקורת של אנשי משרד הבריאות.

לשיתוף המאמר
לשיחת ייעוץ מקצועית בחינם בה נבין את הצרכים שלכם באופן מדויק שלחו הודעה:
לפנייה בוואטסאפ
לפנייה
בוואטסאפ
טופס
יצירת קשר
לחצו
להתקשר