השלכות של הפעלת עסק ללא רישיון

לא מעט עסקים בישראל פועלים ללא רישיון עסק, כשבחלק בלתי מבוטל מהמקרים בעלי העסק כלל לא מתכוונים להגיש בקשה לרישיון, ומן הסתם גם לא להקפיד כי ההתנהלות השוטפת של העסק תתבצע בהתאם לתקנות הכלולות בחוק רישוי עסקים ואשר נועדו להבטיח את שלום הציבור כמו גם להגן על הסביבה.
חשוב להדגיש כי גם אם לעתים נדמה כי מדובר בנורמה רווחת, וממילא רוב הלקוחות הפוטנציאליים כלל לא מבקשים לראות רישיון עסק, הרי שלהפעלת עסק ללא רשיון ישנן השלכות חמורות מאוד.


סגירת עסק

אמנם היקף האכיפה של חוק רישוי עסקים מקשה על איתור כל אותם עסקים הפועלים ללא רישיון ועל מיצוי הדין איתם, אולם גם כך ישנו סיכוי בלתי מבוטל כי בסופו של דבר תתגלה הפעילות הלא חוקית, ותתבצע פנייה מצד הרשות המקומית לבית המשפט על-מנת שזה יוצא צו סגירה לעסק. בנוסף רשאי גם ראש הרשות המקומית להוציא צו סגירה מנהלי שמוביל לסגירת העסק ל-30 יום עוד לפני שהנושא נדון בבית המשפט.


קנסות גבוהים

במקרים רבים לא מסתפקת התביעה בבקשת הוצאת צו סגירה לעסק הפועל ללא רישיון אלא דורשת גם לקנוס את הבעלים. כדאי לדעת שישנם מקרים בהם מדובר בקנסות גבוהים במיוחד, כך שלא כדאי להמר על כך שהרשויות יעלימו עין מהפעילות ללא רישיון.


מאסר בפועל

הפעלת עסק ללא רישיון או הפרת התנאים הכלולים ברישיון עסק (תנאים שהעסק מחויב לעמוד בהם במהלך הפעילות השוטפת – למשל איסור למכור אלכוהול בלילה) הינה עבירה פלילית ובמקרים מסוימים נלווה לכך אף עונש של מאסר בפועל, כשבסמכותו של בית המשפט לקבוע עד 18 חודשי מאסר בפועל. עוד חשוב לדעת בהקשר זה כי אי קיום צו בית משפט בהקשר של חוק רישוי עסקים (למשל המשך הפעלת עסק ללא רישיון גם לאחר שבית המשפט קבע כי יש לסגור אותו) עלול להוביל לעד שנתיים מאסר.
בנוסף, עפ"י סעיף 29 בחוק רישוי עסקים, מי שמונע כניסת בעל תפקיד רלוונטי לעסק על-מנת לבצע בו ביקורת ולוודא כי העסק מקפיד על קיום כל התנאים ברישיון העסק עלול גם הוא למצוא עצמו מאחורי סורג ובריח – כשהעונש עלול להגיע לעד שנת מאסר אחת. גם סירוב להציג רשיון עסק בפני בעלי תפקידים כנ"ל עשוי להסתיים במאסר – של עד שלושה חודשים.


אובדן לקוחות

ההשלכה המשמעותית ביותר של הפעלת עסק ללא רישיון הייתה אמורה להיות אובדן לקוחות פוטנציאליים – אם כי יש להודות כי הציבור הרחב לא תמיד דורש לראות רישיון עסק כתנאי לרכוש מוצרים או שירותים מעסק כזה או אחר, וזאת למרות שהדבר עלול להוביל לפגיעה בבריאותו ובביטחונו.
בכל מקרה ההמלצה היא לעבור את תהליך הרישוי – על-מנת שהוא לא יהיה ממושך שלא לצורך ניתן להיעזר באנשי מקצוע בתחום.

לשיתוף המאמר
לשיחת ייעוץ מקצועית בחינם בה נבין את הצרכים שלכם באופן מדויק שלחו הודעה:
לפנייה בוואטסאפ
לפנייה
בוואטסאפ
טופס
יצירת קשר
לחצו
להתקשר