פתיחת עסק חדש – מה לקחת בחשבון?

פתיחת עסק חדש מלווה תמיד בהתרגשות גדולה, כמעט כמו הגחתו של תינוק לאוויר העולם – וגם בלא מעט התרוצצויות ומטלות בירוקרטיות.

רגע לפני שיוצאים למסע המרתק ששמו הקמת עסק, כדאי להקדיש זמן ולעשות סדר ברשימת המטלות הכרוכות בהקמת העסק והדברים שעליכם לקחת בחשבון:


עסק בבעלות אישית, שותפות או חברה בע"מ?

אם העסק הוא בבעלותכם בלבד, הרי שישנן 2 אפשרויות: עוסק מורשה או עוסק פטור, כשההבדל ביניהן בא לידי ביטוי רק במהלך פתיחת התיק במע"מ.

אם אתם לא מקימים את העסק לבדכם, הרי שעליכם להגדיר את טיב היחסים בין השותפים למסע ואת מידת האחריות של כל אחד מהם. האפשרויות הן:

* חברה בע"מ – ישות חוקית שהיתרון העיקרי שלה מבחינת בעליה הוא שהאחריות המוטלת עליהם מוגבלת, וכך למשל חובות של החברה ניתן לתבוע רק ממנה ולא מבעלי המניות בה. במידה והעסק שלכם הוא חברה בע"מ יש לרשום אותו אצל רשם החברות, וזאת לאחר הכנת תקנון מפורט שאומת ע"י עו"ד.

* שותפות – ישנן שותפויות מוגבלות (שבהן כל השותפים אחראים עד לסכום מסוים, פרט לאחד השותפים שעליו תוטל מלוא האחריות) וישנן שותפויות כלליות שבהן כל השותפים אחראים באופן מלא על התנהלות החברה. בכל מקרה הרישום מתבצע אצל רשם השותפויות, ויש להגדיר באמצעות הסכם מפורט מהו גובה ההשקעה של כל אחד מהשותפים, מהי מידת אחריותו וכיצד מתבצעת חלוקת הרווחים.

רישיון עסק

על פי חוק רישוי עסקים ישנם סוגי עסק רבים החייבים ברישיון לשם פעולתם. הגוף המנפיק רישיון זה הוא אגף רישוי עסקים ברשות המקומית, ודרכו תוכלו לבדוק האם גם בתחום בו אמור לפעול העסק שלכם ישנה חובת קבלת רישיון עסק.

תהליך קבלת רישיון זה משתנה באופן טבעי מסוג עסק אחד למשנהו, ועל מנת לדעת מהן הדרישות מהעסק הספציפי שלכם, אם ישנן כאלה, עליכם לפנות לאגף רישוי עסקים (או לחילופין להיעזר באנשי מקצוע בתחום הרישוי).

פתיחת תיק במע"מ, מס הכנסה וביטוח לאומי

רבים מאיתנו נרתעים מביקור במשרדי מס הכנסה או מס ערך מוסף – אבל כדאי לדעת שפתיחת תיקים עבור עסקים חדשים במוסדות אלה הינה הליך פשוט למדי ושרמת השירות בהם השתפרה בשנים האחרונות. כל עסק חדש חייב לפתוח תיק הן במס הכנסה והן במע"מ, בין אם הוא עוסק מורשה ובין אם הוא עוסק פטור, בין אם הוא עסק בבעלות פרטית ובין אם מדובר בחברה או שותפות. תיק העסק בביטוח לאומי ייפתח באופן אוטומטי (על סמך הנתונים הנמסרים למס הכנסה).

חשבון בנק עסקי

אמנם זו אינה חובה, אולם מומלץ בחום לפתוח חשבון בנק עסקי, גם אם מדובר בעסק בבעלות אישית. במידה ומדובר על פתיחת עסק בחו"ל, מומלץ לפתוח חשבון בנק עסקי בחו"ל ולהשתמש בשירות העברת כספים לחו"ל. בנוסף כדאי לקחת בחשבון כי בימינו מוצעים פתרונות מימון חוץ בנקאיים רבים, וניתן להיעזר בהם במידת הצורך.

בפרט מדובר בניכיון שיקים – שירות (המוצע גם ע"י הבנקים) שבו בעל העסק פודה שיקים שתאריך פרעונם טרם הגיע תמורת מזומנים. בעזרת ניכיון שיקים ניתן להבטיח כי הפעילות השוטפת תתנהל כסדרה גם בתקופות בהן היתרה בחשבון הבנק אינה מספיקה למימון כל האספקטים השונים של העסק.

לשיתוף המאמר
לשיחת ייעוץ מקצועית בחינם בה נבין את הצרכים שלכם באופן מדויק שלחו הודעה:
לפנייה בוואטסאפ
לפנייה
בוואטסאפ
טופס
יצירת קשר
לחצו
להתקשר