רישיון עסק לקניון, מרכז סחר, מתחם מכירות

מס' סידורי של בית העסק ע"פ טבלת צו רישוי עסקים עדכנית: 6.8
משויך לקבוצה מס': קבוצה 6 – מסחר ושונות

תיאור העסק הטעון רישוי:

בישראל כיום למעלה מ-250 קניונים הפרושים מקרית שמונה שבצפון ועד אילת הדרומית. בכל אחד מהקניונים הללו עשרות חנויות במגוון תחומים, הנעלה, הלבשה, כלי בית, תכשיטים, אקססוריז, תיקים, מוצרי חשמל ועוד. כמו כן ניתן למצוא בקניונים דוכני שירות של ספקים שונים למשל של החברות הסלולריות, חברות הכבלים והאינטרנט ועוד.
מלבד אלו מתהדרים הקניונים בהיצע גדול של מקומות בילוי, בתי קפה ומסעדות, גלידריות, מאפיות, רשתות של מזון מהיר או מסעדות דלפק מגוונות בבעלות פרטית. בחלק מהקניונים ניתן ליהנות גם מבתי קולנוע, מתקני משחק לילדים, משחקיות לגיל הרך ועוד כהנה וכנה אטרציות המעודדות את הקהל הרחב לפקוד את הקניון כחלק משגרת החיים היום יומית.


תהליך קבלת רישיון עסק:

קבלת רישיון עסק עבור קניון כוללת ארבעה שלבים:

  1. תחילה פונים אל הרשות המקומית שבשטחה אתם מעוניינים לבנות קניון ומגישים בקשה לרישיון עסק.
  1. בשלב השני פונים אל גורמי הרישוי ומקבלים מהם רשימת דרישות מקדמיות ותנאים בהם יהיה על הקניון לעמוד. והגורמים במקרה זה הם:

 
גורמי רישוי (מעודכן לצו הרישוי 2013):

איכות הסביבה – חובה
משטרה – חובה
משרד העבודה – חובה
משרד הבריאות – חובה
גורם חיקוק אחר: אין
פרסום מפרט אחיד: אין
תוקף הרשיון (ע"פ שנים): שנה בלבד.

  1. עפ"י הנחיות אגף הרישוי ברשות המקומית יהיה עליכם להכין תוכנית עסק מפורטת ולצרף לה כל מסמך שתתבקשו לרבות מפות עדכניות, פירוט בתי העסק העתידים לפעול במקום. תוכנית עסק מורכבת זו כדאי שתתבצע על ידי אנשי מקצוע המומחים לדבר, אחרת הסיכוי לעיכוב רב בשל הגשת תוכניות שאינן מדוייקות עשוי להיות ארוך ויקר מאד.
  2. גורמי הרישוי בוחנים את תוכנית העסק ומבצעים ביקורת בקניון על מנת לוודא כי הוא עומד בכל הדרישות והתנאים, כך שפתיחתו לא תהווה מפגע לסביבה וכן ממכר מזון בו לא יסכן את בריאות הלקוחות. במידה ומתגלים ליקויים, על בעל העסק לתקן אותם ולהמתין לבדיקה מחודשת מצד גורמי הרישוי. בחלק מהמקרים יינתן רשיון זמני המעניק שהות לתיקון ליקויים שונים, ובכל מקרה על הקניון יהיה לעמוד בתנאים שברשיון לאורך כל תקופת פעילותו.

 
ההגדרה של חוק רישוי העסקים לקניונים בישראל

על פי חוק הרישוי מחוייבים הקניונים ברישיון עסק בתוקף. קניון כפי שרואה זאת החוק הינו מבנה בן 1000 מ"ר לפחות בו פועלים 10 בתי עסק לפחות (משרדים אינם בית עסק ע"פ חוקי הרישוי לעניין קניון). מתחם קניות נחשב לקניון כאשר הוא סגור ובעל כניסות מוגדרות מראש אותן ניתן לסגור בעת הצורך ולמנוע כניסה של הציבור פנימה אל המבנה בשעות הסגירה. זאת בניגוד למרכז מסחרי הממוקם בשטח פתוח שאינו ניתן לסגירה הרמטית, אין לו כניסות ויציאות מוגדרות וקבועות ופעילות כל החנויות בו משתנה בהתאם לנוהל של כל חנות באופן עצמאי.


רישיון אחד לקניון ורישיונות נפרדים לעסקים

על אף שהקניון מחוייב בהנפקת רישיון עסק ובמצע זאת לשם פעילות חוקית אין הדבר פותר את העסקים או החנויות הפועלים בו מהנפקת רשיון עסק עצמאי. הרישוי עבור הקניון מתייחס אל מתחם העסקים הסגור ואל הנהלת הקניון עצמה – מבקר את עצם פעילותה והתנהלותה אך אינו נוגע לתחומה של כל חנות וחנות.
האחריות על רישוי ופיקוח כל אחד מן העסקים הפועלים במתחם המבנה של הקניון מוטלת על בעליהם בלבד. עסקים המחוייבים ברישיון עסק כגון: מסעדות ובתי קפה, דוכנים למיניהם, קמעונאות וכו' ידאגו להנפיק רישיון עסק בתהליך הרישוי המסודר אל מול מחלקת רישוי עסקים ברשות המקומית בה ממוקם הקניון.


5 שלבי הליך הרישוי עבור קניון

בשלב הראשון יש לפנות אל הרשות המקומית ולוודא עם נציגיה כי השטח עליו חושבים להקים את הקניון אכן ייעודי למטרה זאת. לאחר מכן יש להתחיל את הליך התכנון, בניית תכנית עסקית, קבלת מידע מקדמי ועוד. לאחר שיש ברשות היזמים את הניירת המתאימה הכוללת בין היתר את כל האישורים הנדרשים יש להעביר את הבקשה לרישוי אל המחלקה, זאת תבחן את הבקשה ותחליט האם ניתן להנפיק רישיון עסק עבור הקניון.
קניון שאינו פועל ברישיון עלול לספוג קנסות כבדים וסנקציות נוספות מהרשות המקומית והמחלקה לרישוי עסקים. אלו עלולים להסתכם בעשרות אלפי שקלים ונזק רב. מומלץ מאד לדאוג לרישוי כבר בתחילת הדרך העסקית של הקניון.

קבלת רשיון עסק לקניון הינה אחד ההליכים היותר מורכבים בתחום רישוי העסקים. רוצים להימנע מנפילה למהמורות בירוקרטיות מיותרות ולקבל אישור להפעלת הקניון בזמן הקצר ביותר האפשרי? פנו ל"אביב ברישוי" ואנחנו נסייע לכם לצלוח את תהליך הרישוי ללא עיכובים וללא תקלות.
 

לשיתוף המאמר
לשיחת ייעוץ מקצועית בחינם בה נבין את הצרכים שלכם באופן מדויק שלחו הודעה:
לפנייה בוואטסאפ
לפנייה
בוואטסאפ
טופס
יצירת קשר
לחצו
להתקשר