יצואן או יבואן? הכר את חוקי הרישוי בישראל

בעולם שהפך זה מכבר לכפר גלובלי, חלק גדול מנפח המסחר מבוסס על יבוא או יצוא. יבואנים ויצואנים, כמו רוב בעלי העסקים האחרים, חייבים להכיר את חוקי הרישוי וזאת על-מנת לפעול כחוק.


רישיון ליצוא

יצואנים זקוקים ראשית כל לרישיון עסק תקף בהתאם לתחום ואופי פעילותם, ובנוסף, בחלק מהמקרים, גם לרישיון יצוא.
התחומים עבורם נדרש רישיון ייצוא: טובין, שירותים וטכנולוגיה אשר עשויים לשמש לפיתוח נשק מכל סוג שהוא, כימיקלים שעלולים להוות סכנה סביבתית או לחילופין לשמש לייצור סמים אסורים, טכנולוגיות המוגדרות כדו-שימושיות (כלומר גם בשוק האזרחי וגם בשוק הביטחוני) ומוצרים אחרים המוגדרים כרגישים.
מי שמנפיק את רישיון היצוא הוא משרד הכלכלה, שמסתייע גם בחוות הדעת של משרדי החוץ והביטחון.
גם כשהסחורה המיוצאת היא בעלי חיים נדרש רישיון יצוא. במקרים אלה מונפק הרישיון ע"י וטרינרים מוסמכים שבמסגרת משרד החקלאות, וזאת על בסיס הנהלים הווטרינריים של מדינת היעד ובכפוף לבדיקות מדוקדקות לנוכח רגישות התחום.


רישיון ליבוא

באופן דומה, גם ייבוא בעלי חיים וכן מוצרים המופקים מהם כגון שיער, קרניים, נוצות ומוצרי כוורת מחייב קבלת רישיון ליבוא מטעם השירותים הווטרינריים, שבוחנים את הסחורה ומאפשרים לשחרר אותה רק לאחר תקופת הסגר הכרחית ובדיקות מעבדה שמוכיחות כי אין סכנה לבריאות הציבור.
יבוא מזון מחייב ראשית כל תעודת רישום יבואן (שניתנת רק לבעלי רישיון עסק לאחסון מזון או שמציגים התקשרות חוזית עם חברה אחרת בעלת רישיון שכזה), לאחר מכן קבלת "אישור מוקדם" (אישור ספציפי לכל פריט מזון שאותו רוצים לייבא) ולאחר מכן בדיקה בנמל. ישנם הבדלים מבחינת תהליך הרישוי בהתאם לסוג המזון (מזון מן החי/ מזון רגיש/ מזון רגיל) ובכל מקרה מי שאחראי על התהליך הוא שירות המזון הארצי שבמשרד הבריאות.
יבוא מלט מחייב קבלת רישיון מטעם משרד הכלכלה. רישיון זה ניתן רק אם המלט המיובא עומד בתקנים הרלוונטיים ובנוסף יש להציג את הלקוחות שמתעתדים לרכוש את המלט ואת השימוש המיועד בו.
עבור יבוא תמרוקים נדרש אישור בשם רישיון תמרוקים כללי, שאותו מנפיק אגף רוקחות במשרד הבריאות, ולאחר מכן רישיון ספציפי לכל פריט אותו רוצים לייבא. חשוב לציין כי ייבוא תמרוקים אפשרי רק ממדינות האיחוד האירופי ומהמדינות שיש להן קשרי מסחר עם ישראל, ובכפוף לאישור רלוונטי מרשויות הבריאות במדינת המקור (האישורים נקראים GMP ו-CFS).
אביב ברישוי, החברה המובילה לרישוי עסקים בישראל מתמחה ברישוי לכל סוגי העסקים. מעוניינים בעזרתנו בהליך קבלת רישיון עסק? צרו קשר דרך האתר או חייגו 050-8092338 למספר ונשמח לסייע! 

לשיתוף המאמר
לשיחת ייעוץ מקצועית בחינם בה נבין את הצרכים שלכם באופן מדויק שלחו הודעה:
לפנייה בוואטסאפ
לפנייה
בוואטסאפ
טופס
יצירת קשר
לחצו
להתקשר