עסק בתוך עסק צריך רישיון?

חוק רישוי עסקים

אמנם המצב שבו בתוך עסק אחד פועל עסק אחר אינו שכיח במיוחד, אבל גם כך חוק רישוי עסקים כולל סעיף שמתייחס למצב זה. הסעיף הוא סעיף 33, ולפיו התשובה לשאלה בכותרת היא כן – כלומר עסק בתוך עסק מחויב ברישיון, בין אם העסק הראשי טעון רישוי ובין אם לאו.
בנוסף לסעיף הנ"ל בחוק רישוי העסקים ישנו גם תקדים משפטי מחייב: לפני מספר שנים תבעה מדינת ישראל את חברת תנובה על בסיס הטענה שגם עסק בתוך עסק צריך רישיון – וזכתה. תנובה הפעילה בפ"ת מרכז הפצת מוצרים באמצעות משאיות. בתוך מרכז זה, שקיבל רישיון עסק כדין, נבנה מתקן לשטיפת כלי הרכב. מתקן זה שימש אך ורק את המשאיות של תנובה ולא הגיעו אליו לקוחות חיצוניים, ועל כן לא הוצא לו רישיון עסק. בית משפט לעניינים מקומיים פסק כי מתקן השטיפה אינו עסק, גם בית משפט מחוזי שדן בערעור בתיק זה קבע כי לא מדובר בפעילות שעומדת בפני עצמה ועל כן רישיון העסק של מרכז ההפצה כולל בתוכו גם את המתקן לשטיפת כלי הרכב – אולם לאחר ערעור נוסף של המדינה, פסק בית המשפט העליון כי מבחינת חוק רישוי עסקים ההגדרה של "עסק" שונה מזו המקובלת, כך שגם אם מדובר בפעילות שלא למטרת רווח כלכלי, עדיין מדובר בעסק נפרד שמחויב ברישיון.
רישוי עסק בתוך עסק
בית המשפט העליון גם גיבש מבחנים שיגדירו האם מדובר אכן בעסק בתוך עסק ועל כן ישנה חובת רישוי בנפרד. מבחן אחד הוא האם עסק זה יכול להתקיים גם בנפרד מהעסק הראשי, מבחן שני הוא נחיצותה של הפעילות המתקיימת בו, מבחן שלישי הוא התדירות ועוד מבחן חשוב הוא התכלית: מאחר שחוק רישוי עסקים נועד להגן על הציבור מפני מפגעים שונים, חובה לבדוק האם הפעילות של העסק בתוך העסק עלולה להזיק (לבני אדם או לסביבה), ובהתאם ייקבע האם היא צריכה לקבל אישור ספציפי מצד גורמי הרישוי הרלוונטיים.
מאחר שמדובר במקרים סבוכים במיוחד, מומלץ בחום להיעזר במומחים מנוסים בתחום הרישוי.
התקשרו כעת לאביב ברישוי להנפקת רישיון עסק – 050-8092338 להצעת מחיר במייל הנכם מוזמנים ליצור איתנו קשר בטופס צור קשר ונחזור אליכם בהקדם!

לשיתוף המאמר
לשיחת ייעוץ מקצועית בחינם בה נבין את הצרכים שלכם באופן מדויק שלחו הודעה:
לפנייה בוואטסאפ
לפנייה
בוואטסאפ
טופס
יצירת קשר
לחצו
להתקשר