רישיון עסק, היתר זמני והיתר מזורז

חוק רישוי עסקים שנחקק בשנת 1968 קובע את תהליך רישוי העסקים בישראל. הוועדה ובראשה שר הפנים קובעת תקנות, חוקים וצווי שעה בהתאם לצורכי הציבור בישראל תוך רצון לשמור על המטרות הבאות: איכות סביבה, מניעת סכנה לציבור, בטיחות שוהי העסק לרבות עובדיו, מניעת תופצת מחלות המגיעות מבעלי חיים שונים, שמירה על איכות חיי המים ומניעת זיהומים, פיקוח על פעולות ריסוס והדברה, פיקוח על ייצור ותפוצת תרופות, שמירה על תנאי תברואה נאותים בכל מימד עירוני, פיקוח על מנגנוני הכבאות והאבטחה בעיר.
אלו ללא ספק מטרות חשובות ביותר ולמען ביצוען יש לקיים שיתוף פעולה מלא בין העסקים הפועלים בעיר לבין מנגנוני הפיקוח. רישיון עסק והוצאתו לפועל דואג בדיוק לכך.

שלושת מסלולי הרישוי הקיימים היום הם:

רשיון עסק במסלול המלא

עסק המשוייך לקבוצת העסקים החייבים ברישיון ייגש לרשות המקומית בה פועל בית העסק שלו ויקבע פגישה עם הנציג מטעם מחלקת הרישוי. בשלב הראשוני הוא ידאג להנפיק את כל המסמכים הדרושים לו לשם הגשת "בקשה לרישוי עסק". אלו יפורטו לו במפרט האחיד לרבות הוראות מיוחדות ותקנות מקומיות.
במקביל ידאג להעביר מסמכים ואישורים מן המקומות הבאים: המחלקה לאיכות הסביבה, משרד הכלכלה, המהנדס העירוני, משרד החקלאות, משטרת ישראל, מכבי אש, מחלקת התברואה המקומית, מחלקת חינוך או ספורט וכדומה כמובן שבהתאם לבית העסק שלו ולדרישות החוק לרישוי.


בשלב הבא יועבר לידיו מידע מקדמי בו ייאלץ לטפל בהמשך. בניירת זו ייכללו הסעיפים הבאים:

  • הנחיות הגשה לבקשת הרישוי
  • רשימת נותני אישור
  • היתרי בנייה
  • מדיניות והנחיות ייחודיות לבית העסק

במידה ובקשתו תתקבל היא תועבר לוועדה המקומית לאישור סופי. בשורות טובות למקבלי הרישיון כמובן. אלו שבקשתם תידחה ייאלצו לטפל בליקויים השונים שמצאה הוועדה או בטיפול לא נכון בניירת הגשת הבקשה. כך או כך ייאלצו אלו להתחיל את ההליך כמעט מן ההתחלה.

מסלול "היתר זמני"

בעל עסק המבקש להפעיל את בית העסק שלו במקביל לטיפול בתליך הנפקת רשיון העסק יוכל לעשות זאת באמצעות קבלת היתר זמני. היתר זה מעניק לו שנה שלמה לעיסוק בהנפקת האישורים והרישיון בעוד העסק שלו פועל כרגיל אך על פי חוק.
יש לציין כי במהלך השנה הזו מומלץ לבעל העסק להשלים את כל התיקונים והשינויים שהוא נדרש לבצע עבור התאמתו של העסק לחוק הרישוי. במידה וישנן התאמות שכאלו שיש לבצע במחסן החנות או במטבח המסעדה למשל מוטב שיימצא זמן נאות לבצעם במהלך אותה שנה של היתר זמני.
לא כל עסק זוכה לקבלת היתר זמני, הבקשה להיתר זה נבחנת אף היא בוועדה של הרשות המקומית.

היתר מזורז, המסלול המהיר לרישיון העסק שלך

על פי צו רישוי עסקים התשע"ג 2013 טור ד' רשאים עסקים מסוימים להפעיל את העסק שלהם עוד טרם קיבלו אישור רשמי מגורמי הרשות להיתר זמני או קבוע. ההיתר המזורז הינו מסלול חדשני המסייע לבעלי עסקים להתחיל ולהניע את העסק שלהם להצלחה בניגוד לשנים קודמות בהם הבירוקרטיה על ההליך הייתה מורכבת כך שהיא עיכבה קשות את פתיחתם של עסקים רבים.
גם הבקשה להיתר מזורז נבחנת באופן סובייקטיבי. לקבלת אישור זה יש לפנות אל הגורמים הרלוונטיים ברשות המקומית.

לשיתוף המאמר
לשיחת ייעוץ מקצועית בחינם בה נבין את הצרכים שלכם באופן מדויק שלחו הודעה:
לפנייה בוואטסאפ
לפנייה
בוואטסאפ
טופס
יצירת קשר
לחצו
להתקשר