רישיון עסק בתי זיקוק / רישיון עסק לתחנת דלק

מס' סידורי של בית העסק ע"פ טבלת צו רישוי עסקים עדכנית: 2.2 א, ב

משוייך לקבוצה מס': קבוצה 2 – דלק ואנרגיה

 

תיאור העסק הטעון ברישוי:

בתי זיקוק ותחנות דלק הם עסקים הנתפשים ובצדק, כמסוכנים ואפילו מסוכנים מאוד, שכן מעצם הווייתם נעשה בהם שימוש בחומרים שהשפעתם על הציבור עלולה להיות מזיקה במיוחד. מצד שני משק מודרני זקוק לבתי זיקוק ואי אפשר בכלל לדמיין מדינה ללא תחנות דלק – ועל כן, על מנת למצוא דרך שבה עסקים אלה יוכלו לפעול מבלי לסכן את סביבתם אלא בצורה חיובית ובטיחותית, נקבעו תקנות מחמירות למדי בנוגע לתנאים שבהם עליהם לעמוד כדי לקבל רישיון עסק.


האם הרפורמה החדשה משפיעה על הליכי הרישוי של בתי זיקוק ותחנות דלק?

לא. הן לפני כניסת הרפורמה לתוקף, ב- 5.11.2013, והן לאחריה, על תחנות דלק ובתי זיקוק לעבור הליך רישוי מורכב מאוד, כשגורמי הרישוי הם משטרת ישראל, משרד הבריאות, איכות הסביבה ומשרד העבודה.

תהליך קבלת רישיון העסק:

  1. תחנת דלק ובתי זיקוק נדרשים להליך רישוי מיוחד. בכדי להצליח לעבור אותו בצורה חלקה יהיה עליכם להתכונן כראוי וללמוד את כל הבירוקרטיה העומדת מאחורי התהליך. לשם כך מומלץ בראש ובראשונה לפנות אל מחלקת רישוי עסקים ברשות בה אתם מתכוונים לפתוח את העסק. במקרה של בית זיקוק יהיה עליכם להשיג אישורים מורכבים ביותר ואת הסכמתה של המדינה.
  2. בשלב הבא לאחר שקיבלתם אישור עקרוני לדבר מאת הרשות יהיה עליכם לבחון את המידע המקדמי ולאחריו לפנות אל גורמי הרישוי אליהם תהיו מחוייבים בדין וחשבון. והם:

גורמי רישוי (מעודכן לצו הרישוי 2013):
משרד הבריאות – עבור סעיף א ו-ב'  – חובה
משטרה – עבור סעיף א ו-ב'  – חובה
איכות הסביבה – עבור סעיף א ו-ב'  – חובה
משרד העבודה – עבור סעיף א ו-ב'  – חובה
גורם חיקוק אחר: אין
פרסום מפרט אחיד: עבור תחנת דלק – אין. עבור בתי זיקוק – סביבה ומשטרה חלקי
תוקף הרשיון (ע"פ שנים): משתנה.

  1. לאחר שני השלבים הללו יהיה עליכם להכין תוכנית עסק מפורטת (מומלץ לבצע שלב זה בעזרת איש מקצוע מומחה מתחום הרישוי ולמנוע את דחיית הבקשה) ולאחר מכן להגיש בקשה לקבלת רישיון עסק. מומלץ לוודא כי לרשות המקומית בה אתם מגישים את הניירת אין דרישות נוספות לרישוי העסק או תנאי סף נוספים.
  2. המתינו לקבלת התוצאות. במידה ונדחתה בקשתכם לרישוי העסק יהיה עליכם לתקן את הליקויים ולהגיש את הבקשה בשנית. וכן הלאה עד לביצוע כל הנדרש מבחינת החוק לפתיחת העסק.


רישיון עסק לבתי זיקוק

בארץ ישנם בתי זיקוק בשני מקומות, אשדוד ומפרץ חיפה, ושניהם כמובן מחויבים ברשיון עסק על מנת לפעול. הם פועלים 24 שעות ביממה לאורך כל השנה ומספקים חומרים שונים, דליקים ואחרים, עבור תעשיות שונות, מפעלים, תחנות דלק ועוד.
כדאי לציין כי לפחות לגבי בתי הזיקוק שבמפרץ חיפה, ישנן טענות רבות כלפי אופן התנהלותו וכי הפיקוח עליו אינו מספיק הדוק.
על פי תקנות רישוי עסקים רשאי ראש עיריית חיפה לא לחדש את רישיון העסק של בתי הזיקוק שבשטח שיפוטה של העיר, ובעבר אף איים ראש העירייה כי יפעל בדרך זו על מנת להבטיח את בריאות התושבים באזור ואת שלומם, וזאת בעקבות דוח חמור במיוחד שמצא כי זיהום האוויר הנגרם בשל בתי הזיקוק גבוה פי 3-4 ביחס לבתי זיקוק דומים באירופה.


רישיון עסק לתחנות דלק

על מנת שתחנת דלק, בין אם ציבורית ובין אם פנימית (כלומר כזו המשרתת רק את צי הרכב של חברה ספציפית), לא תסכן את סביבתה, נקבעו תנאים רבים שבהם עליה לעמוד בדרך לרישיון עסק.
בין השאר עוסקות הדרישות מהתחנות באופן אחסון הדלק (ובפרט הבטחת מניעת זיהום הקרקע, אחת הבעיות החמורות שעלולה להיגרם עקב פעילות לא תקינה של תחנת דלק), בשמירת מרחק מינימלי ממגורי אדם ומוסדות ציבור, בהסדרת הכניסות והיציאות אליהן כך שלא יסכנו את התנועה בכביש אליו הן צמודות, בשמירת מרחק מקווי מתח גבוה, בהבטחת קיומם של אמצעי כיבוי אש ואמצעי בטיחות חיוניים אחרים, באופן החזקת הכספים בתחנה ועוד ועוד. כמו כן נבדקים: גורמי זיהום, עוצמת זיהום, פליטת חומרים מסוכנים.
מאחר שמדובר באחד מאותם הליכי רישוי עסקים מורכבים במיוחד, הרי שלעיתים יינתן היתר זמני וזאת עד לקבלת רשיון עסק קבוע. על מנת להצליח בהליך הרישוי מבלי שיהיה צורך לחזור עליו שוב ושוב מומלץ ללוות את התהליך באיש מקצוע המכיר היטב הגורמים השונים ואת הליכים הנדרשים בטיפול ברישוי של תחנת דלק.
מעוניינים להימנע מסחבת בירוקרטית שתעלה לכם ביוקר? רוצים להפעיל מיידית את תחנת הדלק? צרו קשר עם אחד מנציגנו ואנו נלווה אתכם בכל שלב ושלב בדרך עד לקבלתו המיידית של רישיון העסק.

לשיתוף המאמר
לשיחת ייעוץ מקצועית בחינם בה נבין את הצרכים שלכם באופן מדויק שלחו הודעה:
לפנייה בוואטסאפ
לפנייה
בוואטסאפ
טופס
יצירת קשר
לחצו
להתקשר