רישיון עסק למפעלים, מפעלים בטחוניים, מפעלים מסוכנים

מס' סידורי של בית העסק ע"פ טבלת צו רישוי עסקים עדכנית: 10.4 – 10.21

משוייך לקבוצה מס': 10 – תעשייה, מלאכה, כימיה ומחצבים

תיאור העסק הטעון ברישוי:

המילה "מפעלים" מיוחסת לקטגוריה רחבת היקף, ובאופן טבעי הליך קבלתו של רשיון עסק לכל מפעל ומפעל תלוי באופי המפעל הספציפי ובתחומים בהם הוא עוסק. משום כך יש לבקש ייעוץ מקצועי מקדים טרם מתחילים את התהליך המורכב.

ככלל, על מנת לקבל רישיון עסק יש להגיש בקשה לאגף לרישוי עסקים של הרשות המקומית בשטחה שוכן המפעל (אלא אם כן מדובר במפעל בטחוני) ולעמוד בשורה ארוכה של תנאים שיבטיחו התנהלות תקינה ובפרט שמירה על בריאותם של העובדים ועל איכות הסביבה.


תהליך קבלת רישיון עסק
מפעלי מזון דגשים מיוחדים:

אחד הסוגים הנפוצים של מפעלים הוא מפעלי מזון. תהליך קבלת רישיון לעסק למפעלים אלה הוא מורכב, ומומלץ להיעזר באנשי מקצוע בעלי ניסיון ספציפי ברישוי מפעלי מזון. תכנון מושכל לא רק יבטיח קבלת רישיון עסק אלא גם יקצר את התהליך ויחסוך משאבים רבים.


גורמי רישוי (מעודכן לצו הרישוי 2013)
:

משרד הבריאות – חובה

משטרת ישראל (והרשות הארצית לכיבוי והצלה) – חובה

משרד החקלאות – חובה

המשרד להגנת הסביבה – חובה

גורם רישוי אחר: משרד התמ"ת

פרסום מפרט אחיד – תלוי בסוג המפעל המבוקש

בנוסף לרשיון העסק יש לקבל גם רישיון יצרן (אותו מנפיק שירות המזון במשרד הבריאות). רישיון זה מתייחס ומתמקד בתהליכי הכנת המזון, אריזתו או ייצורו, לשם כך ישנה רשימת תקנות ארוכה מאד במטרתה כמובן, להבטיח את שלום הציבור העושה שימוש בשלב מאוחר יותר במוצרי המפעל.


רישוי מפעלים מסוכנים:

בלא מעט מפעלים נעשה שימוש בחומרים שעלולים להיות מסוכנים, ובאופן טבעי ישנם דגשים מיוחדים בכל הקשור לרישוי מפעלים אלה.

בפרט חובה על מפעל מסוכן להגיש לרשות הרישוי מדי שנה, ובמידת הצורך אף בתדירות גבוהה יותר, דו"ח מפורט לגבי החומרים המסוכנים המשמשים את המפעל (סוגים, כמויות, אופן אחזקה, אופן שימוש), שינויים אם התרחשו במערכות הייצור, אמצעי הבטיחות הננקטים בו (התראה, נטרול, טיפול בתקלות, מיגון אישי וגילוי אש וכיבויה), פליטות לסביבה (כולל של שפכים) ותקריות או תקלות שהתרחשו מאז הדו"ח הקודם.

עוד כדאי לדעת שההגדרה של חומרים מסוכנים נשענת על הספר הכתום של האו"ם – ספר עב כרס המכיל רשימת חומרים שהארגון ממליץ על נקיטת משנה זהירות בכל טיפול בהם.

לגורמי הרישוי הספציפיים חפשו את סוג המפעל המבוקש על פי הקטגוריות הראשויות מימין לדף זה.


רישוי מפעלים בטחוניים

ישראל, כידוע, משופעת מפעלים בעלי אופי מיוחד הקשור לפעילות בטחונית כזו או אחרת. באופן טבעי הליך הרישוי של מפעלים בטחוניים מעט שונה מההליך ה"רגיל".

ההבדל העיקרי הוא שמנפיק האישור אינו האגף לרישוי עסקים של הרשות המקומית אלא היחידה לרישוי מפעלים בטחוניים (השייכת למשרד הפנים) אלו דואגים להתאמה של כל הפרמטרים השונים (מיקום, עיסוק, פליטת מזהמים, סכנות בטחוניות וכדומה) – אם כי לרשות המקומית ישנה הזכות לחוות את דעתה במסגרת הליך הרישוי.

הבדל משמעותי נוסף הוא שמנהל היחידה לרישוי מפעלים בטחוניים הוא היחיד המוסמך לתת התראה או להנפיק צו הפסקה מנהלי כנגד מפעל בטחוני המתנהל בניגוד לתנאיו של רשיון העסק (או ללא רשיון עסק תקף בכלל).

לגורמי הרישוי הספציפיים חפשו את סוג המפעל המבוקש על פי הקטגוריות הראשויות מימין לדף זה.

לנוכח המורכבות של תהליך קבלת רישיון עסק בתחום המפעלים מומלץ להיעזר בצוות המקצועי רב הניסיון של "אביב ברישוי" הפועל לרישוי וטיפול ברישיונות החברות והמפעלים הגדולים בישראל, וכך לחסוך זמן כמו גם כסף ולהבטיח קבלת רישיון עסק בהקדם.

לשיתוף המאמר
לשיחת ייעוץ מקצועית בחינם בה נבין את הצרכים שלכם באופן מדויק שלחו הודעה:
לפנייה בוואטסאפ
לפנייה
בוואטסאפ
טופס
יצירת קשר
לחצו
להתקשר