רישיון עסק לבית מלון, מלונות

מס' סידורי של בית העסק ע"פ טבלת צו רישוי עסקים עדכנית: 7.1 א
משוייך לקבוצה מס': קבוצה 7 – עינוג ציבורי, נופש וספורט

 
תיאור העסק הטעון רישוי:

בישראל מאות בתי מלון הפזורים לאורכה ולרוחבה של הארץ, חלק מהמלונות משוייכים לרשת גדולה וחלקם נחשבים מלונות בוטיק פרטיים. אלו וגם אלו מחוייבים ברישיון עסק על מנת להפעיל את המלון ולקבל אורחים לאירוח. החוק מחייב את בתי המלון ברישיון מאז 1968 עם חקיקתו של חוק הרישוי בפעם הראשונה. מאז ועד היום נשמרה הקביעה כי מלונות מחוייבים בפיקוח הדוק של הליך הרישוי לשם שמירה על שלום הציבור המתארח בהם וכן על בטחון עובדיהם.
השוני היחיד בנושא הרישוי לבתי המלון מתבטא בסעיף חידוש הרישיון, סעיף שתוקן בשנת 2013, עם ביצוע הרפורמה החדשה בהליכי הרישוי בישראל. עד לפני פחות משנה נדרשו מלונות לבצע חידוש תקופתי של רישיון העסק שלהם, כיום ניתן לבצע את החידוש אחת לשלוש שנים בלבד.
 

תהליך קבלת רישיון העסק:

  1. על מנת לקבל רישיון עסק להפעלת בית מלון עליכם לעבור מספר שלבים, בראש ובראשונה יש לפנות אל הרשות המקומית ולהיפגש עם נציג מחלקת הרישוי. בפגישה זו תקבלו מידע רב וחשוב מאד בנוגע להליך הרישוי הצפוי לכם.
  2. בשלב הבא פנו אל גורמי הרישוי המחייבים אתכם באישור לקבלת רישיון עסק עבור בית מלון והם במקרה זה:


גורמי רישוי (מעודכן לצו הרישוי 2013):

משרד הבריאות – חובה
משרד איכות הסביבה – חובה
משטרה – חובה
גורם חיקוק אחר: אין
פרסום מפרט אחיד:  אין
תוקף הרשיון (ע"פ שנים): 3 שנים.

  1. לאחר שני השלבים הללו יהיה עליכם להכין תוכנית עסק מפורטת (מומלץ לבצע שלב זה בעזרת איש מקצוע מומחה מתחום הרישוי ולמנוע את דחיית הבקשה) ולאחר מכן להגיש בקשה לקבלת רישיון עסק. יש לדאוג לכך שלא יהיו חוסרים בניירת, וכי כל האישורים, התוכניות והמסמכים מולאו והוגשו בדיוק על פי תנאי הבקשה והמידע המקדמי.
  2. המתינו לקבלת התוצאות. במידה ונדחתה בקשתכם לרישוי העסק יהיה עליכם לתקן את הליקויים ולהגיש את הבקשה בשנית. וכן הלאה עד לביצוע כל הנדרש מבחינת החוק לפתיחת העסק.


תואר ותעודת מלון מאושר מטעם משרד התיירות בישראל

חובה על כל מלון לעמוד בסטנדרטים נוקשים שהציב משרד התיירות. סטנדרטים אלו נוגעים לכל נדבך בעסקי המלונאות החל ממבנה המלון, חדרי האוכל והמסעדות הפועלים בו, חדרי האירוח השונים, מתקנים שונים הנמצאים במקום (חדרי משחק לילדים, בריכות שחייה, חדרי כושר וכדומה) וכלה במגרשי החנייה במקום.
במידה ובית המלון שומר על תנאים וסטנדרטים אלו הוא יוכל להגיש בקשה לתעודת מלון מאושר מטעם משרד התיירות. תעודה זו מותנית גם ברישיון עסק, המלון יקבל את התעודה לאחר שיטפל בהליכי הרישוי וישלים אותם. תעודה זו חשובה מאין כמוה ואינה זכות אלא חובה. ללא תעודה המאשרת את המלון לא יוכלו בעליו להפעילו.

רישוי מלון, התהליך והבירוקרטיה

רישוי בית מלון מתנהל בדיוק כמו כל הליך רישוי עסק אחר, מלבד העובדה שהוא נוגע לנדבכים רבים כאמור ולכן הצפי לקבלתו ארוך יותר. על בעלי המלון או מי מטעמו לקבל במחלקת רישוי עסקים ברשות המקומית (בעיר או באזור בו ממוקם המלון) מידע מקדמי ופרטים נוספים הנוגעים לרישוי. לאחר מכן יהיה עליהם לפעול על מנת להשיג את כל האישורים הדרושים מהגופים השונים (משרד הבריאות – רישיון יצרן לתחום המזון, משטרת ישראל ומכבי אש – הליכי בטיחות וביטחון, מהנדס העיר, איכות הסביבה ועוד ועוד).
לאחר הכנת כל המסמכים יהיה עליהם להגיש את הבקשה לרישוי, זו תועבר לוועדה הדנה בבקשות אלו ובמידה והיא תאושר ניתן יהיה לקבל את הרישיון ולהפעיל את העסק, זאת כמובן בצירוף עם תעודת האישור של משרד התיירות, שיכולה לעכב מסיבותיה את מתן האישור מטעמה.


סנקציות למלונות הפועלים ללא רשיון עסק

בתי מלון הפועלים ללא רישיון עסק צפויים לסנקציות שונות המופעלות לגביהם על פי החוק בישראל. בפן הטכני יספוג המלון קנסות ויוצאו נגדו צווים העלולים לגרור גם בקשות לפינוי או הריסת המבנה (במידה של סכנה לציבור). כמו כן ימנעו גופים ציבוריים לעשות שימוש במלון כל עוד אינו מחזיק ברישיון. בנוסף לא יזכה המלון לפרסום מטעם לשכת התיירות.
 
אין ספק כי הליך רישוי של בית מלון הוא אחד המורכבים והסבוכים ביותר מבחינה בירוקרטית. הסיבה לכך היא השילוב בין לינה, מזון, עובדים ואורחים במבנה אחד. על מנת לקצר את התהליך ולהימנע מסחבת בירוקרטית עליכם להיעזר באנשי מקצוע. צוות המומחים שלנו באביב ברישוי ישמחו להעניק לכם שירות מקצועי ולבצע עבורכם את הליך הרישוי בצורה מהירה ולחסוך לכם זמן וכסף רב.

לשיתוף המאמר
לשיחת ייעוץ מקצועית בחינם בה נבין את הצרכים שלכם באופן מדויק שלחו הודעה:
לפנייה בוואטסאפ
לפנייה
בוואטסאפ
טופס
יצירת קשר
לחצו
להתקשר