רישוי עסקים וטיפול במפגעים סביבתיים

אחת המטרות החשובות של חוק רישוי עסקים, שנחקק בשנת 1968 ומאז כמובן עודכן והתווספו לו פריטים רבים, היא להבטיח איזון נכון בין פעילות עסקית לבין הגנה על הסביבה – שהרי מצד אחד כולנו זקוקים לבתי עסק ומפעלים במגוון תחומים ומצד שני זיהום האוויר שכולנו נושמים, פגיעה בקרקע או חלחול חומרים מסוכנים אל מקורות מים עלולים להוביל לפגיעה של ממש בבריאותנו ולהשפיע לרעה גם על היכולת של הדורות הבאים לחיות כאן בנחת וברווחה.
מי שאחראי על טיפול במפגעים סביבתיים ועוד קודם לכן על מניעת היווצרותם עקב פעילות של עסק כזה או אחר הוא המשרד להגנת הסביבה.


סוגי עסקים לפי המשרד להגנת הסביבה

כל העסקים המחויבים בקבלת אישורו של המשרד להגנת הסביבה על-מנת לקבל רישיון עסק נחלקים ל-2 סוגים:
א. עסקים בסקטורים שמתאפיינים בפעילות דומה, כך שההבדלים בין עסק אחד למשנהו מצומצמים. בין השאר שייכים לקבוצה זו בתי מטבחיים, תחנות דלק, אתרי סילוק פסולת ועוד.
ב. עסקים בסקטורים שמתאפיינים בשונות משמעותית, כלומר ישנם הבדלים בלתי מבוטלים בין עסק אחד לשני. לדוגמה: מפעלים לייצור תרופות או תכשירים קוסמטיים, מפעלי מזון, גידול בעלי חיים למטרה כזו או אחרת ועוד.
עסקים מהקבוצה הראשונה מחויבים לעמוד במפרט אחיד, שאותו קובע כמובן המשרד להגנת הסביבה.
לעסקים מהקבוצה השנייה ניתנת רשימת דרישות פרטנית בהתאם למאפיינים הייחודיים של כל עסק ספציפי, ובהתאם לעקרונות הרישוי הסביבתי המשולב.
טיפול במפגעים סביבתיים ורישוי עסקים


אילו מפגעים סביבתיים נועד למנוע חוק רישוי עסקים?

תהליך רישוי עסקים נועד למנוע את כל סוגי המפגעים הסביבתיים:
* פליטות לאוויר – ובפרט של חומרים מזהמים מאוד כמו חלקיקים נשימים, גופרית דו-חמצנית, ממיסים אורגניים ועוד חומרים שפוגעים בבריאות הציבור הרחב הן ישירות (בגלל שאיפתם לריאות) והן באופן עקיף (בגלל תרומתם להתחממות הגלובלית).
* הרס מבני קרקע, זיהום מי תהום ופגיעה בצומח – עקב טיפול לא נאות בשפכים ובפסולת מוצקה.
* דליפת חומרים מסוכנים – עקב אחסון לא נכון או טיפול רשלני בהם.
* רעש – שכן חשיפה לרעש ברמות גבוהות מדי או לפרקי זמן ממושכים יתר על המידה לא רק פוגעת באיכות החיים אלא עלולה גם להזיק פיזית.
* קרינה – מניעת חשיפת הציבור לרמות גבוהות מדי של קרינה מייננת ובלתי מייננת גם יחד.
* אסבסט ואבק מזיק – שעלולים להשתחרר לאוויר ולפגוע בסביבה.

אביב ברישוי, החברה המובילה לרישוי עסקים בישראל מתמחה ברישוי לכל סוגי העסקים. מעוניינים בעזרתנו בהליך קבלת רישיון עסק? צרו קשר דרך האתר או חייגו למספר 050-8092338 ונשמח לסייע! 

לשיתוף המאמר
לשיחת ייעוץ מקצועית בחינם בה נבין את הצרכים שלכם באופן מדויק שלחו הודעה:
לפנייה בוואטסאפ
לפנייה
בוואטסאפ
טופס
יצירת קשר
לחצו
להתקשר