הרפורמה בחוק רישוי עסקים – תיקון 34 ועדכונים נוספים

​​תיקון 34 לחוק רישוי עסקים שאושר ע"י הכנסת מטרתו לאזן בין מטרות החוק כדוגמת שמירה על הציבור מפני נזקים בריאותיים, בטיחותיים וסביבתיים לבין עידוד הפעילות הכלכלית במשק וצמצום הפגיעה בעסקים. תכלית הרפורמה הנוכחית הינה לשפר את תהליך הרישוי ולייעלו והיא מגדירה תהליכי רישוי שונים המותאמים לסוגי העסקים השונים ומכאן שמה "רישוי עסקים דיפרנציאל".

חוק הרפורמה הגיע בסערה ועולם העסקים בישראל, בעיקר בעלי העסקים הקטנים ציפו בכיליון עיניים לבשורת ענק. ובכן החדשות הטובות הן שיש בשורות לבשר, וסעיפי רפורמה שונים מסייעים להקל על העומס הבירוקרטי, עם זאת החדשות הפחות טובות הן שרוב השינויים שהתקבלו בפועל הינם מינוריים יחסית ויש עוד מקום לשפר ולייעל את הרפורמה.


אז למה בעצם טרחו לחולל רפורמה חדשה? 

התשובה היא ייעול. בישראל כמו במקומות רבים בעולם מבקשים לייעל את הליכי הרישוי לעסקים על מנת לעודד שוק חופשי וצמיחה ולהעניק לעסקים העצמאים את היכולת לפתוח עסק חוקי – ברישוי עסקים מלא – אך ללא בירוקרטיות מיותרות.

הבחירה ברישוי עסקים דיפרנציאלי – כשם התוכנית, היא מתן הגדרות של סעיפי הרישוי על פי סוג העסק ובהתאמה לו. פחות קטגוריות, יותר פרטים. פחות סעיפים מיותרים לעסקים שאינם זקוקים לרישוי בתחום.

העקרונות המנחים את הרפורמה:

  1. מעבר להליך רישוי דיפרנציאלי – שלושה מסלולי רישוי.
  2. לוח זמנים קצוב – ברירת המחדל: אישור אוטומטי.
  3. העברת אחריות לבעל העסק – פתיחת העסק על בסיס תצהיר.
  4. חיזוק האכיפה – כלי ענישה למצהירים על תצהיר כוזב.
  5. וודאות בפיקוח – זמנים קצובים לבדיקת ליקויים ומניעת הערות סותרות.
  6. הקלות רוחביות – הארכת תוקף, נגישות, תכנון ובניה.


בואו נכיר את הרפורמה מקרוב:

תשובה בזמן מוגדר

אחת הפעולות שניתן לציין לטובה היא ההכרח של הרשות להעניק תשובה על הגשת ההצהרות, 60 יום מקסימום! מהגשת הניירת לרישוי העסק. התשובה יכולה בהחלט להיות דחייה או תנאים מוקדמים אחרים שחסרים, אך גם אישור לרישוי. וזאת בזמן מוקצב, מה שבעבר יכל לגרור סחבת של חודשים ארוכים.


הקלות על אישור מכבי אש

אישור רשויות כגון כבאות והצלה לא יידרשו במקרים רבים, בעסקים בהם בעבר נדרש אישור. יעידו בעלי העסקים הוותיקים על הקשיים האדירים שהערימה הרשות לכבאות והצלה עליהם בנושא זה, ומכאן ההבנה עד כמה ההקלה בנושא גדולה. 

כמו כן תתאפשר קבלת אישור עצמאי מגורם פרטי ולאו דווקא על ידי הרשות. בין העסקים הללו: בריכות שחייה, שינוע גז, הסעת נוסעים, קיוסקים קטנים, ייצור, עיבוד ואריזת מזון לבעלי חיים. כמו כן, עסקים כגון: בית דפוס, קוסמטיקה ומכוני יופי, קייטנות, מספרות ועוד יוכלו לקבל רישיון עסק על בסיס תצהיר בלבד.

הארכת תוקף רשיונות העסק של בעלי עסקים כגון אולמות וגני אירועים

בהשלמה לתיקון הקודם שפורסם ברשומות ביום 14.6.2022 הוארך תוקף רישיון העסק של אולמות וגני אירועים מ-10 שנים ל-15 שנים. התיקון יוביל לחיסכון שנתי שמוערך בכ-58 מיליון ש״ח בשנה לבעלים עסקים ויביא להקלה וצמצום הביורוקטיה לכ-40 אלף בתי עסק בישראל. גם מספרות, מכוני יופי, מרכולים, פאבים ובריכות שחייה זוכים בהארכת הרישיון.


אישור הנדסי בתנאים מקלים

בניגוד לעבר יוכלו העסקים להנפיק היתר זמני לפני החלטות הועדה המקומית וכן ניתן לאשר בקשה כאשר ישנם שינויים שיימצאו כלא מהותיים, ע"פ סעיף 8א 1 לחוק רישוי העסקים.

נגישות

אישור נגישות יתקבל גם מגורם חיצוני עצמאי ולא רק מיועץ נגישות מטעם הרשות המקומית. 

שינוי זהות העסק

החלפת בעלים? מכירת העסק? שדרוג הפרוצדורה לכדי פשטות של ממש על ידי חתימת בעלי העסק הקודם והחדש וקבלת רישיון מיידי. (במקרה של עסק שהמשטרה הינה גורם מאשר יש לבדוק את הפרטים הנוספים או בעסקק שנמצא בהליך רישוי.


מסלולים ייעודיים להוצאת רישיון עסק

4 מסלולים שונין, לעסקים שונים. כאשר העסק הינו בעל דרגת סיכון נמוכה הליך הרישוי יהיה קצר משמעותית, וכן הלאה בהתאמה לדרגת הסיכון – מסלול דיפרנציאלי!

כאשר היוזמה הבולטת ביותר בחוק היא נושא ההצהרה – האמון שנותנת המערכת בבעלי העסק, ומאפשרת על ידי הצהרתו בלבד לעקוף הליכי הנפקת אישורים שבעבר סירבלו את ההליך מאד. מה שיאפשר אף קבלת רישיון עוד טרם נפתח העסק בפועל.

  • מסלול רישיון על בסיס תצהיר – קבלת רישיון עסק תוך 21 ימים
    מיועד לסוגי עיסוק פשוטים כדוגמת מספרה, קיוסק מכולת וכדומה בתנאי שסוג העסק מסווג בצו במסלול רישיון על בסיס תצהיר, העסק טרם נפתח, פורסם לגביו מפרט אחיד ולא מתקיימים בו הסייגים המנויים בסעיפים 6א2 לחוק רישוי עסקים ו- 2 א (ב) לצו. במסלול זה , לאחר הגשת כל התצהירים והמסמכים על פי חוק ובדיקת רשות הרישוי בעל העסק יוכל לפתוח את העסק ולקבל רישיון.
     
  • מסלול היתר מזורז א'
    הוצאת היתר ל 180 ימים תוך 21 יום.  מיועד לסוגי עסקים בעלי מורכבות בינונית כדוגמת מכוני יופי וקוסמטיקה, מעבדת שיניים, מקום לעשיית כתובות קעקע וכדומה בתנאי שסוג העסק מסווג בצו במסלול היתר מזורז א' , העסק טרם נפתח, פורסם לגביו מפרט אחיד ולא מתקיימים בו הסייגים המנויים בסעיפים 6א2 לחוק רישוי עסקים ו- 2 א (ב) לצו. במסלול זה, לאחר הגשת התצהירים ומלוא המסמכים, בעל העסק מקבל היתר מזורז למשך  180 ימים. במהלך זמן זה בו העסק נפתח לפעילות נותני האישור מגיעים לבדיקה ובמידה והעסק עומד בכל הדרישות מונפק רישיון.
     
  • מסלול היתר מזורז ב'
    הוצאת היתר ל 180 ימים תוך 49 יום מיועד לסוגי עסקים ברמת מורכבות בינונית מוגברת כדוגמת מסעדה מעל ל 50 מקומות ישיבה, פאב , בית מרקחת, מרכול עם טיפול במזון וכ"ו  בתנאי שסוג העסק מסווג בצו במסלול היתר מזורז ב' , העסק טרם נפתח, פורסם לגביו מפרט אחיד ולא מתקיימים בו הסייגים המנויים בסעיפים 6א2 לחוק רישוי עסקים .במסלול זה ניתן פרק זמן של 49 ימים (לאחר הגשת התצהיר ומלוא המסמכים) לנותני האישור להתייחס לבקשה לרישיון בטרם יינתן לעסק היתר מזורז ל 180 ימים. עם קבלת אישורם של נותני האישור או בהיעדר תגובה מצידם במהלך תקופת הבדיקה, יונפק היתר מזורז ל 180 ימים ובעל העסק יכול לפתוח את העסק. במהלך תקופת ההיתר המזורז (180 ימים) רשות הרישוי תפעל מול נותני האישור ובמידה והעסק יעמוד בדרישות ויתקבלו כל האישורים יונפק רישיון עסק.
     
  • מסלול רגיל להוצאת רישיון – קבלת רישיון בגמר הליך הרישוי
    מיועד לסוגי עסקים בעלי מורכבות גבוהה כדוגמת קייטרינג, אולם אירועים, מסעדות גדולות, קניונים וכדומה. רישיון עסק יונפק רק לאחר קבלת אישורם של כל נותני האישור הקבועים בחוק.​


הליך חידוש מקוצר:

  • ​חידוש במסלול רישיון על יסוד תצהיר
    בעל העסק יידרש בעת חידוש הרישיון להגיש הצהרות שלא חלו שינויים בעסק מתנאי הרישיון הקודם , בעניין עמידה בדיני תכנון ובניה ובהעדר סייגים המונעים את השימוש בהליך מקוצר. הרישיון יחודש אוטומטית אך ורק על סמך תצהירו של בעל העסק ללא בדיקה של נותני אישור.
     
  • חידוש במסלול רגיל והיתר מזורז א+ב
    בעל העסק חותם על ההצהרות הנדרשות ורשות הרישוי מודיע לנותני האישור על הגשת ההצהרות. נותני האישור יודיעו לרשות הרישוי תוך 45 ימים על אישור חידוש הרישיון, סירוב לאשר חידוש או על תנאים מוקדמים לקבלת אישור.

שימו לב, להרחבה בנושא הרפורמה ובעדכון שהוטמע בשנת 2022, יש להיכנס לאתר משרד הפנים הרשמי ושם לבחון את סעיפיה השונים של הרפורמה לפרטים:

https://www.gov.il/he/departments/news/news-24-07-2022

כמובן שאנו מזמינים אתכם לפנות אלינו לקבל מידע, תשובות לשאלות וכמובן הנחיה וליווי ברישוי העסק שלכם. זכרו, גם בהליך מקוצר, יש להגיש את הניירת הנכונה והאישורים הדרושים. אל תעשו את זה לבד, נשמח ללוות אתכם ביעילות ובמקצועיות לאורך כל הדרך.

צוות אביב ברישוי

לשיחת ייעוץ מקצועית בחינם בה נבין את הצרכים שלכם באופן מדויק שלחו הודעה:
לפנייה בוואטסאפ
לפנייה
בוואטסאפ
טופס
יצירת קשר
לחצו
להתקשר