רישוי עסק לבתי אבות, בית גיל שלישי

רישוי עסק לבתי אבות הוא תהליך מורכב שמטרתו להבטיח שהמוסדות המספקים שירותי דיור וטיפול לקשישים פועלים בהתאם לסטנדרטים גבוהים של איכות, בטיחות ובריאות. התהליך כולל מספר שלבים עיקריים:

  1. הגשת בקשה ורישום: שלב ראשוני הוא הגשת בקשה לרשויות המקומיות או למשרד הרווחה והבריאות, בהתאם לרגולציה המקומית. הבקשה צריכה לכלול פרטים על מיקום המוסד, שטחו, ותוכנית עיצוב הפנים, כמו גם את סוגי השירותים והטיפולים שיתבצעו. יש להגיש גם תוכניות הנדסיות שמתארות את עיצוב המבנה, חדרי השירותים, ואזורי ההגנה.
  2. עמידה בתקנות הבטיחות והבריאות: המוסד חייב לעמוד בדרישות נוקשות של תקנות הבטיחות והבריאות. זה כולל שמירה על תקני אש, גישת חירום, ואמצעי בטיחות נוספים. חשוב לוודא שמערכת הבניין תומכת באיכות חיים ובטיחות של הדיירים, כולל גישה נוחה ונכונה לבני גיל הזהב, כמו גם מערכות חירום מתקדמות.
  3. בדיקות רפואיות והיגיינה: כל בית אבות חייב לעמוד בדרישות בריאותיות גבוהות, כולל ביצוע בדיקות רפואיות שוטפות עבור דיירים ועובדים, שמירה על היגיינה קפדנית, והקפדה על תנאי אחסון והכנה של מזון. כל שינוי בתנאים הסביבתיים של המוסד נדרש לעמוד בתקנות הבריאות העדכניות.
  4. הכשרה ואישורים מקצועיים: יש להעסיק צוות מקצועי מוסמך, כולל רופאים, אחים, ומטפלים בעלי הכשרה מתאימה. ההכשרה של הצוות נדרשת לעמוד בתקנים שנקבעו על ידי משרד הבריאות וצריכה לכלול הדרכה והכשרה מקצועית בתחום הטיפול בקשישים.
  5. ביקורת ופיקוח: לאחר שהבקשה הוגשה והמסמכים נבדקו, ייתכן שתתבצע ביקורת פיזית של המוסד על ידי גורמים מוסמכים, כמו משרד הבריאות או פיקוח עירוני. הביקורת נועדה לוודא שהמוסד עומד בכל הדרישות שהוגדרו ומספק שירותים באיכות גבוהה.
  6. קבלת רישיון: לאחר כל ההליך והאישורים הדרושים, ניתן לקבל את רישיון העסק לבית האבות. רישיון זה חייב להתRenew באופן תקופתי, ולעמוד בדרישות מתעדכנות של רגולציה ותקנות הבריאות והבטיחות.
  7. עמידה בדרישות מתעדכנות: בתי אבות נדרשים לעמוד בדרישות מתעדכנות ולבצע התאמות נדרשות לפי שינויים בחוק או בתקנות. זה כולל עדכונים בתנאים הסביבתיים, בתנאים מקצועיים של הצוות, ובכל תקנות נוספות שמטרתן להבטיח את טובת הדיירים.

רישוי עסק לבית אבות נועד להבטיח שכל מוסד המציע שירותים לקשישים פועל תחת סטנדרטים גבוהים של טיפול ובטיחות, ומספק את התמיכה והטיפול הנדרשים לשיפור איכות חייהם של הדיירים.

מס' סידורי של בית העסק ע"פ טבלת צו רישוי עסקים עדכנית: 7.1 ג

משויך לקבוצה מס': קבוצה 7 – עינוג ציבורי, נופש וספורט

תיאור העסק הטעון רישוי:

בישראל מחויבים כל בתי האבות או מעונות הקשישים בהנפקת רישיון עסק. החוק מתייחס בכובד ראש למוסדות בהם שוהים קשישים עצמאיים ובעיקר למוסדות המעניקים שירות לקשישים סיעודיים או תשושי נפש. לפיכך חובת הרישוי נותרה בעינה גם לאחר ביצוע הרפורמה בהליכי הרישוי שהתקיימה בשנת 2013 ובתי האבות אינם נמנים עם רשימת העסקים שאינם זקוקים כעת, ע"פ הרפורמה החדשה עבור רישיון עסק.

רישוי עסק לבתי אבות
רישוי עסק לבתי אבות

ההגדרה הרשמית לבתי אבות בישראל

"בית אבות – מקום המשמש או הנועד לשמש, כולו או בחלקו, מקום מגורים לזקנים, שהגיעו לגיל הפרישה כמשמעותו בחוק גיל הפרישה, (התשס"ד 2004) ואינם חיים עם בני משפחותיהם".


 

תהליך קבלת רישוי עסק לבתי אבות

  1. ההליך מתחיל בהגשת בקשה לרישוי עסק עבור בית אבות אל מחלקת רישוי עסקים ברשות המקומית. (במקרה של חידוש רשיון יש להגיש את הבקשה 45 יום טרם פקיעת תוקף הרישוי הקודם). לאחר מכן יהיה על בעל השליטה (בעל העסק הפרטי או התאגיד) לעמוד בתנאים נוקשים שמציבה הרשות ובראשה השר הממונה המחזיק בזכות לפסול לאלתר מתקן בית אבות כזה או אחר בשל אי תקינות או אי עמידה בתנאי הסטנדרט כפי שהם מפורטים בצו הרישוי.
  2. בשלב הבא פנו אל גורמי הרישוי המחייבים אתכם באישור לקבלת רישיון עסק עבור בית אבות והם במקרה זה:

 
גורמי רישוי (מעודכן לצו הרישוי 2013)

משרד הבריאות – חובה
משרד איכות הסביבה – חובה
גורם חיקוק אחר: אין
פרסום מפרט אחיד: אין
תוקף הרשיון (ע"פ שנים): 3 שנים.

  1. לאחר שני השלבים הללו יהיה עליכם להכין תוכנית עסק מפורטת (מומלץ לבצע שלב זה בעזרת איש מקצוע מומחה מתחום הרישוי ולמנוע את דחיית הבקשה) ולאחר מכן להגיש בקשה לקבלת רישיון עסק. יש לדאוג לכך שלא יהיו חוסרים בניירת, וכי כל האישורים, התוכניות והמסמכים מולאו והוגשו בדיוק על פי תנאי הבקשה והמידע המקדמי.
  2. המתינו לקבלת התוצאות. במידה ונדחתה בקשתכם לרישוי העסק יהיה עליכם לתקן את הליקויים ולהגיש את הבקשה בשנית. וכן הלאה עד לביצוע כל הנדרש מבחינת החוק לפתיחת העסק.

 
על מנת שתאושר הבקשה ובעל השליטה יוכל להפעיל את בית האבות חייבים להתקיים בין היתר התנאים הבאים:

בעליו העתידי של בית האבות חייב להיות או בעל שטח האדמה עליו ייבנה או בנוי בית האבות, או לצורך העניין מחכיר השטח. במידה ומדובר באדם פרטי אסור שיהיה בעברו רקורד של פשיטת רגל, במקרה שמדובר בתאגיד המבקש לפתוח את בית האבות חייב שעברו העסקי לא יכלול כונס נכסים, פירוק מרצון או שלא מרצון.
כמו כן עליו להיות ללא דופי וללא עבר פלילי (ובעיקר עבירות העלולות לגרום לפגיעה בדיירי בית האבות בעתיד).
מערכת ניהול החשבונות של בית האבות חייבת להיבנות ע"פ תנאי החוק ולהתנהל בהתאם תוך הפרדה מוחלטת של כספים בין עסקיו האחרים של המפעיל לבין הדיור המוגן על מנת לשמור על זכותו להתקיים לטווח הארוך.


שומרים על דיירי בית האבות ע"פ חוקי רישוי עסק לבתי אבות

לא די בפיקוח על הליכי בנייה והקמת מבנה בית האבות, חוקי הרישוי דואגים לשים את הדגש גם על ההתנהלות במהלך שגרת היום בבית האבות ולכן מקפידה כי התערבות של גורמים כגון משרד הבריאות, משטרת ישראל ועוד ייקחו חלק בלתי נפרד מהליך הרישוי.
בעזרת צוות של עובדים סוציאליים, מפקחי עבודה, אחיות סיעוד מוסמכות, צוות רפואי המונה גם רופאים מתחומים שונים וכמובן מנהלת בית האבות יישמרו חוקי הרישוי הנוגעים לתקנות הדיירים עצמם בהם:

  1. פריסת כוח אדם התואמת את מספר הקשישים השוהים במקום.
  2. תקינות ציוד – החל מציוד חדרי המגורים ועד אחרון חדרי ההסבה או הפעילות במקום.
  3. תקינות כל המתקנים הפיזיים לרבות חדרי המגורים, חדרי האוכל וכל מתקן רפואי, סיעודי או אחר העומד לרשות השוהים בבית האבות.
  4. שמירה על זכויות הדיירים לאורך היום והלילה (אבטחה, פרטיות, סיוע רפואי בהול ועוד).

אין ספק שהליך רישוי עבור בתי אבות הוא אחד המורכבים והסבוכים ביותר מבחינה בירוקרטית. על מנת לחסוך זמן רב וכסף צרו קשר עוד היום עם אביב ברישוי וצוות המומחים שלנו ישמח לעמוד לרשותכם.

לשיתוף המאמר
לשיחת ייעוץ מקצועית בחינם בה נבין את הצרכים שלכם באופן מדויק שלחו הודעה:
לפנייה בוואטסאפ
לפנייה
בוואטסאפ
טופס
יצירת קשר
לחצו
להתקשר