רישיון עסק לחניון

רישיון עסק לחניון הוא תהליך מורכב שדורש הקפדה על מגוון רגולציות ותקנות שנועדו להבטיח את הבטיחות והסדר הציבורי. תחילה, יש להגיש בקשה לרשויות המקומיות, אשר כוללת פרטים על מיקום החניון, שטחו, והמתקנים הנלווים. בקשה זו צריכה לכלול גם תוכניות הנדסיות המפרטות את עיצוב החניון, הכניסות והיציאות, סימוני החניה, ותשתיות כמו תאורה ומערכות ניקוז.

לאחר הגשת הבקשה, יש לעבור תהליך של אישור שנקרא "בדיקה הנדסית", שבו מהנדסים וגורמים מקצועיים בוחנים את התוכניות והמציאות בשטח, כדי לוודא שהן עומדות בכל התקנים הנדרשים. בנוסף, יש לקבל אישור מהכבאות וההצלה, שיבדוק את התאמת החניון לדרישות בטיחות אש ויכולת גישה לכוחות חירום במקרה הצורך.

במהלך ההליך, ייתכן שתידרש גם הערכה סביבתית, במטרה להבטיח שאין לחניון השפעה שלילית על הסביבה המקומית. חשוב להקפיד גם על רכישת ביטוחים מתאימים לכיסוי נזקים אפשריים ולמניעת סיכונים משפטיים.

לאחר שהרשויות מאשרות את כל ההיבטים הללו, ניתן לקבל את רישיון העסק לחניון. רישיון זה חייב להתRenew מדי תקופה מסוימת ולעמוד בדרישות מתעדכנות, כמו שיפוצים או התאמות הנדרשות על ידי שינויי תקנות. כל הליך זה נועד להבטיח שהחניון פועל בצורה בטוחה, מסודרת ואחראית, ומשרת את הציבור בצורה מיטבית.

מס' סידורי של בית העסק ע"פ טבלת צו רישוי עסקים עדכנית: 8.6 ב, 8.6 ז
משויך לקבוצה מס': קבוצה 8 רכב ותעבורה

תחום החניונים נהנה בשנים האחרונות מצמיחה משמעותית, שכן בעיות החנייה שבעבר אפיינו רק את הערים הגדולות ובפרט את תל אביב מתפשטות ומתעצמות, והביקוש למקומות חנייה מסודרים גדל ללא הרף. חניון הוא אחד מסוגי העסקים המחייב קבלת רישיון עסק, וזאת על פי חוק רישוי עסקים, כשכדאי לדעת כי בעקבות הרפורמה האחרונה (שנכנסה לתוקף בנובמבר 2013) חלו שינויים מהותיים בכל הקשור לרישוי חניונים.

רישיון עסק לחניון
רישיון עסק לחניון

כיצד משפיעה הרפורמה על רישיון עסק לחניון?

עד לכניסתה של הרפורמה לתוקף צו רישוי עסקים הבחין בין שני סוגי חניונים: כאלה ששטחם הוא למעלה מ- 500 מ"ר, וכאלה ששטחם הוא מתחת ל- 500 מ"ר אבל הכניסה אליהם בתשלום (כלומר חניון קטן שהכניסה אליו ללא תשלום לא היה חייב ברשיון עסק).
בעקבות הרפורמה המצב השתנה: גם עכשיו החניונים החייבים ברישיון עסק הם כאלה ששטחם גדול מ- 500 מ"ר או שהכניסה אליהם בתשלום (וכן חניונים המשרתים מרכז מסחרי שצמוד אליהם) – אבל תהליך הרישוי אינו זהה לכל סוגי החניונים הנ"ל.
הרפורמה החדשה מחלקת את החניונים לשתי קבוצות: אלה המקורים או התת-קרקעיים ששטחם מעל 500 מ"ר, וכל השאר. החניונים בקבוצה הראשונה חייבים באישור מטעם רשויות איכות הסביבה על מנת לקבל רשיון עסק, ואילו האחרים – לא.
הבדל נוסף בין קבוצות החניונים השונות הוא פרק הזמן שבו הרישיון בתוקף: חניונים מקורים וחניונים תת קרקעיים, ששטחם הוא 500 מ"ר ומעלה, מקבלים רישיון ל- 5 שנים (עקב המורכבות היחסית של הליך הרישוי) בעוד חניונים אחרים נאלצים לחדש את הרישיון מדי שנה.


תהליך קבלת רישיון עסק:

  1. פנו אל גורמי הרישוי הרלוונטיים לרישוי חניונים. לקבלת פרטים נוספים קבעו פגישה עם נציג הרשות המקומית, במחלקת רישוי עסקים.

גורמי רישוי (מעודכן לצו הרישוי 2013):
משרד העבודה  – אין
איכות הסביבה  – חובה
משטרה  – חובה
גורם חיקוק אחר: אין
פרסום מפרט אחיד: אין
תוקף הרשיון (ע"פ שנים): עבור חניון מתחת ל-500 מ"ר – 1. חניון מעל 500 מ"ר – 5 שנים.

  1. אחד המרכיבים החשובים הנדרשים על מנת לקבל רישיון עסק לחניון הוא תוכנית בטיחות מפורטת המבטיחה כי החניון לא יהפוך בנסיבות חריגות למלכודת מסוכנת. רעידת אדמה, הפצצה בזמן מלחמה או אפילו מחדל בנייה הגורם להתמוטטות אגף כזה או אחר עלולים ללכוד את השוהים באזור החניון התת קרקעי.

לשם כך ישנה רשימת צעדים שעל בעל החניון לנקוט על מנת להבטיח צמצום פגיעה בזמן אמת. בין הצעדים הללו נציין את הבאים:
התקנת גלאי ניטור אוויר ומאווררים גדולים להפעלה בעת הצורך, התקנת אמצעי תאורת חירום בנקודות מפתח שיאפשרו תנועה (כשמדובר בחניון תת קרקעי), שלטי הכוונה למצבי חירום, דרכי מילוט ועוד, וכן להבטיח כי במקום יימצאו אמצעים לכיבוי אש. הגופים האמונים על בדיקת הפן הבטיחותי של פעילות החניונים ובהתאם לאשר בקשות לרשיון עסק הם משטרת ישראל והרשות הארצית לכיבוי והצלה.
כמו כן ישנם תקנים המתייחסים לאופן סימון מקומות החנייה (כולל אלה המיועדים לנכים), תיחום המגרש, השילוט בו, ביצוע הנמכות בכניסות וביציאות ועוד ועוד. בנוסף רשאית כל רשות מקומית להציב דרישות משלה בדרך לרישיון העסק וכך לדוגמה עיריית ת"א יפו מחייבת חניונים בשטח 1000 מ"ר ומעלה לשלב בהם צמחיה.

  1. במידה וכל הדורש טיפול יטופל וכל הניירת תוגש בצורה מקצועית ובזמן ייתכן ותקבלו רישיון עסק. במידה ותהיינה תקלות כלשהן תידרשו להגיש את הניירת שנית ולתקן את הליקויים.

מעוניינים לקצר את התהליך? לזכות ברישיון עסק ללא תקלות? פנו כעת אל "אביב ברישוי" ותוכלו ליהנות מרישיון עסק מהיר ולחסוך אלפי שקלים!

לשיתוף המאמר
לשיחת ייעוץ מקצועית בחינם בה נבין את הצרכים שלכם באופן מדויק שלחו הודעה:
לפנייה בוואטסאפ
לפנייה
בוואטסאפ
טופס
יצירת קשר
לחצו
להתקשר