תצהיר כיבוי אש רישוי עסקים

הרשות הארצית לכיבוי והצלה היא אחד מגורמי הרישוי עבור חלק גדול מהעסקים בישראל בדרך לקבלת רישיון עסק. לנוכח החשיבות של הגנה מפני שריפות, מציבים שירותי הכבאות שורה ארוכה של תנאים ודרישות בפני בתי העסק השונים. בנוסף להיערכות עצמה, עד לפני מספר שנים תהליך קבלת האישור של רשות זו התאפיין במורכבות ודרש השקעת זמן רב ויקר מכל בעל עסק.
כיום המצב שונה: הרשות הארצית לכיבוי והצלה יצרה מסלול מקוצר, שאושר במסגרת חוק ההסדרים בדצמבר 2016. מסלול זה מאפשר לחלק מבעלי העסקים שזקוקים לאישור כיבוי אש לקבל אותו על סמך תצהיר בלבד. כמובן שעל כל בעל עסק מוטלת האחריות לוודא שהעסק אכן ערוך לאתר שריפות מבעוד מועד ולכבותן על-פי התקנים העדכניים – אולם קיצור ההליכים הפורמליים הוא בשורה של ממש לכל מי שמגיש בקשה לקבלת רישיון עסק.

למי מוגש התצהיר ומה הוא כולל?

התצהיר הוא מסמך משפטי מחייב שבו מצהיר בעל העסק כי העסק שברשותו עומד בכל הדרישות של שירותי הכבאות. אין חובת הצגת מסמכים המעידים על כך שקוימו כל הדרישות וכי העסק עומד בכל התקנים העדכניים הנוגעים לאיתור אש, מניעת התפשטותה וכיבויה. התצהיר מוגש למחלקת הרישוי של הרשות המוניציפלית שמטפלת באופן כללי בבקשה לרישיון עסק.
בטיחות באש רישוי עסקים

איך תדעו אם גם העסק שלכם רשאי להגיש תצהיר?

באתר האינטרנט של הרשות הארצית לכבאות והצלה מפורטים כל העסקים אשר מורשים לפנות למסלול החדש ולהגיש תצהיר. כך למשל זכאית להקלה המשמעותית מספרה ששטחה עד 300 מ"ר, בית מטבחיים ששטחו עד 500 מ"ר, קיוסקים ששטחם עד 300 מ"ר, מכוני כושר בשטח של לא יותר מ-300 מ"ר, מפעלי טקסטיל בשטח עד 500 מ"ר, בתי קפה ומסעדות ששטחם קטן מ-60 מ"ר ועוד.
בנוסף, ישנם עוד מספר תנאים שרק קיומם מאפשר הגשת תצהיר במקום פנייה למסלול ה"רגיל" והמסורבל יותר. כך למשל עסקים שנמצאים מתחת לקרקע (בשלמותם או בחלקם) לא מורשים להגיש תצהיר, וכך גם עסקים שנמצאים במבנה שמשמש למספר מטרות (פרט למקרים ספציפיים). עוד כדאי לדעת שלעסקים שממוקמים בתוך קניונים ישנו מפרט ייחודי.
את הרשימה המפורטת של סוגי העסקים שמורשים להגיש תצהיר לשירותי הכבאות תוכלו למצוא כאן: https://www.gov.il/he/service/business_liscense_deposition_submission

מהן הדרישות העיקריות מבעלי עסקים בנוגע לכיבוי אש?

הרשות הארצית לכבאות והצלה דורשת כאמור התקנת שלל אמצעים למניעת דליקות, להאטת התפשטותן, לכיבוי מהיר של כל דליקה, ולהבטחת מילוט יעיל של בני האדם שנמצאים במבנה שבו פועל העסק – ועל כל בעל עסק, גם אם הוא מורשה להגיש תצהיר, מוטלת כמובן האחריות לוודא שכל האמצעים הנדרשים אכן מותקנים. במידת האפשר ניתן לקבל חוות דעת מפורטת מנציגי שירותי הכבאות, וכמו כן מומלץ בחום להיעזר במומחים בתחום רישוי העסקים אשר אמונים על הבטחת הקמת העסק עפ"י כל הדרישות של כל גורמי הרישוי ותוך התחשבות גם בשיקולים רלוונטיים אחרים.
כך או כך, בין האמצעים שאת קיומם דורשת שירותי הכבאות: עמדת כיבוי אש תקנית (כולל ברז בקוטר 2 צול, 2 זרנוקים בקוטר דומה ובאורך של לפחות 15 מ', ועוד); גלגלון אשר עומד בתקן 2206 חלק 2; מטפה שעומד בתקן ישראלי 129; שילוט מואר עפ"י התקן העדכני; תאורת חירום; מערכות חשמל אשר מותאמות לתקנות המפורטות בחוק החשמל; ומערכות גילוי עשן ואש.
לחוברת הסבר של הרשות הארצית לכבאות והצלה אודות הדרישות מבתי העסק לחצו כאן:
https://www.gov.il/BlobFolder/generalpage/business_license_deposition_track/he/ExplanatoryBookletLicensing_1.pdf

לשיתוף המאמר
לשיחת ייעוץ מקצועית בחינם בה נבין את הצרכים שלכם באופן מדויק שלחו הודעה:
לפנייה בוואטסאפ
לפנייה
בוואטסאפ
טופס
יצירת קשר
לחצו
להתקשר