באילו מקצועות ניתן לעבוד מהבית ללא רישיון עסק?

עצמאים רבים שוקלים לעבור לעבוד מהבית, וזאת לנוכח היתרונות הרבים של הקונספט. חשוב לדעת שאחד השיקולים בהחלטה הוא האפשרות החוקית – לא בכל מקרה ניתן להפעיל עסק בבניין מגורים, כולל במקרים שבהם כלל לא נדרש רישיון עסק.

האם היעדר חובת רישיון עסק מאפשרת אוטומטית עבודה מהבית?

לא.

צו רישוי עסקים מפרט את כל התחומים שבהם חובה לקבל רישיון עסק. בתחומים שלא מופיעים בצו העדכני ניתן לפתוח עסק בלי אישור מהרשות המקומית ושאר גורמי הרישוי בארץ. בין תחומים אלה: ראיית חשבון, עיצוב גרפי, קליניקה למתן טיפולים אלטרנטיביים, בניית אתרי אינטרנט, עיצוב גרפי ועוד. למעשה ברוב המקצועות המוגדרים "חופשיים" לא קיימת חובת קבלת רישיון עסק.
יחד עם זאת חשוב להדגיש שגם בלי רישיון עסק לא תמיד מותר לעבוד מהבית. עוד כדאי לדעת שבכל רשות מקומית המדיניות עשויה להיות שונה – יש ישובים שבהם מקלים על עסקים קטנים ומאפשרים להם לפעול בבנייני מגורים, כל עוד לא העסק לא מהווה מטרד לשכנים.


איך אפשר להסדיר באופן חוקי פעילות עסקית בבית?

באופן פורמלי, הפעלת עסק בדירת מגורים אפשרית על בסיס קבלת היתר לשימוש חורג. הסמכות לספק היתר זה היא של הוועדות המקומיות לתכנון ובנייה. ועדות אלה בוחנות את היקף הפעילות העסקית הצפויה ואת מידת הפרעתה לחיי היומיום של שאר הדיירים בבניין (שרשאים להגיש התנגדות לבקשה). שיקול משמעותי במיוחד הוא האם מדובר בעסק שמקבל לקוחות, ומהו מספר הלקוחות שצפוי להגיע לעסק מדי יום.
מאחר שאין כללים חד משמעיים, יש חשיבות רבה לאופן הגשת הבקשה לוועדה המקומית. גם במקרים שבהם ההתנהלות היא מול הרשות המקומית, ייעוץ מקצועי של מומחים בתחום רישוי העסקים עשוי להיות ההבדל בין דחיית הבקשה לבין קבלת האישור לעבודה מהבית.

לשיתוף המאמר
לשיחת ייעוץ מקצועית בחינם בה נבין את הצרכים שלכם באופן מדויק שלחו הודעה:
לפנייה בוואטסאפ
לפנייה
בוואטסאפ
טופס
יצירת קשר
לחצו
להתקשר