האם אפשר לנהל מהבית עסק הדורש רישיון עסק?

ניהול עסק מדירת מגורים הוא סוגיה רגישה במיוחד.

מצד אחד ישנן תקנות נוקשות למדי בנושא, ומצד שני יש גם רשויות מקומיות שמנסות לבוא לקראת בעלי העסקים. דוגמה טובה לכך היא משפחתונים קטנים, כאלה שיש בהם לא יותר מ-5 פעוטות או ילדים (אבל גם במקרים אלה מומלץ בחום לשמור על יחסים תקינים עם השכנים, ולוודא עוד לפני התחלת הפעלת העסק בבית שאכן הדבר אפשרי מבחינת הרשות המקומית).
בנוסף ישנו מנגנון שנקרא היתר שימוש חורג – שמאפשר ניהול עסק מהבית גם במקרים שבהם נדרש רישיון עסק.


מהו היתר שימוש חורג?

על פי תקנות רישוי עסקים, מתן רישיון עסק מותנה בקיומו של היתר בנייה – כלומר אישור על כך שהמבנה שבו שוכן העסק מתאים לקיום הפעילות העסקית הספציפית.
ישנם אזורים מסוימים שבהם נהוג עירוב שימושים, כלומר מבנים המשמשים גם למגורים וגם למסחר, ובהם היתר הבנייה מאפשר פעילות עסקית, אבל באופן טבעי רוב בנייני המגורים מיועדים למגורים ולא לניהול עסקים, ולכן יידרש היתר שימוש חורג.

במיוחד נדרש היתר כזה כשניהול העסק מהבית כולל קבלת לקוחות – גם אם מספרם מועט יחסית.

את ההיתר מנפיקה ועדה מקומית לתכנון ובנייה, על סמך מגוון רחב מאוד של קריטריונים ובפרט היכולת לשלב פעילות עסקית וחיים תקינים לשאר הדיירים. עוד חשוב להדגיש כי היתר זה ניתן במרבית המקרים לפרק זמן מוגבל, למשל עד 3 או 5 שנים, ולאחר מכן יש לחדש אותו.


האם ניהול עסק מהבית ללא רישיון עסק הוא עבירה?

ישנם עסקים שלא זקוקים כלל לרישיון עסק. דוגמה לכך היא עיצוב גרפי, ובהתאם מעצב גרפי שעובד מהבית מן הסתם לא יסתבך עם השכנים או החוק. לעומת זאת הפעלת עסק מהסוג שכן מחויב ברישוי ללא כל ההיתרים הנדרשים עלולה להוביל לענישה חמורה. בהתאם, מומלץ בכל מקרה להתייעץ עם מומחים בתחום הרישוי בעלי ניסיון ספציפי בהפעלת עסקים מהבית ובקבלת היתרים לשימוש חורג.

לשיתוף המאמר
לשיחת ייעוץ מקצועית בחינם בה נבין את הצרכים שלכם באופן מדויק שלחו הודעה:
לפנייה בוואטסאפ
לפנייה
בוואטסאפ
טופס
יצירת קשר
לחצו
להתקשר