הרשויות המעורבות בתהליך רישוי עסקים

קבלת רישיון עסק, שהוא תנאי הכרחי לפעילותם של עסקים בתחומים רבים, הינו הליך מורכב, בין השאר בשל העובדה שמעורבות בו רשויות רבות.

הגוף המנפיק את רישיון העסק הוא אגף הרישוי של הרשות המקומית שבשטחה ממוקם העסק, אולם על מנת שאגף הרישוי יאשר בקשה שהוגשה לו הוא חייב לקבל את אישורן של רשויות נוספות, בהתאם לסוג העסק, ובאופן טבעי כל אחת מהן מציבה בפני בעלי העסק רשימת דרישות מפורטת ולעיתים גם ארוכה. על מנת לצלוח את התהליך במינימום זמן ומינימום הוצאות מומלץ להיעזר בחברה שמתמחה ברישוי עסקים.

בין הרשויות המעורבות בתהליך: מנהל ההנדסה של הרשות המקומית, משטרת ישראל, משרד הבריאות, המשרד לאיכות הסביבה (בין אם ישירות ובין אם דרך היחידה האזורית), משרד העבודה, משרד התחבורה, משרד החקלאות (דרך השירותים הווטרינריים) והרשות הארצית לכיבוי והצלה (דרך איגוד ערים לשירותי כבאות הרלוונטי).

אם אתם עומדים לפתוח עסק חדש, אתם בוודאי זקוקים לייעוץ, ליווי והדרכה של משרד רואי חשבון לפתיחת העסק, וייתכן גם למקורות מימון, שיסייעו לכם להפתח ולגדול. מקורות מימון אלו הם בדר"כ חיצוניים וניתנים על ידי הסוכנות לעסקים קטנים ובינוניים, המציעה הלוואות בערבות מדינה, הניתנות באישור של עד 25 ימים מהגשת הבקשה. אם אושרה בקשתכם, תוכלו להמשיך לשלב הבא שהכרחי לפתיחת העסק או העסקים שלכם והוא – רישיון עסק. להלן המחלקות השונות :


מנהל ההנדסה של הרשות המקומית

על מנת לקבל רישיון עסק יש לוודא כי העסק שוכן במבנה שהייעוד שלו תואם את פעילות העסק, וכן שהתוכניות של העסק עומדות בדרישות של חוק רישוי עסקים. הגוף שבוחן את קיום שני התנאים ההכרחיים הנ"ל הוא מנהל ההנדסה של הרשות המקומית.

על מנת לקבל את אישור מנהל ההנדסה יש להגיש תיק עסק מפורט הכולל תרשים של הסביבה (בקנה מידה של 1 ל- 2500), מפה מצבית וכן תוכנית עסק, כולן חתומות על ידי איש מקצוע המוסמך לכך על פי חוק המהנדסים והאדריכלים.

המפה המצבית צריכה לכלול קווי מים וביוב, מיכלי גז או חומרים מסוכנים אחרים, ברזי שריפה (גם כאלה שמחוץ לגבולות העסק), מחסנים או חדרי שירותים, מקומות חנייה שנועדו לשרת את באי העסק, ועוד, ולהיות בקנה מידה 1:250.

תנוחת העסק (כלומר החלוקה הפנימית בו) צריכה להיות בקנה מידה של 1:50 או 1:100 (בהתאם לסוג העסק), ולכלול מיקום מדויק של כל הציוד בעסק, מתקני תבוראה בו, פתחים וחלונות, מערכת ביוב, מיזוג אוויר ואוורור, מתקני אשפה, יציאות חירום ועוד.

מומלץ לבקש ממנהל ההנדסה חוות דעת מקדמית, כך שניתן יהיה להיערך מראש בהתאם לדרישות הספציפיות וכך לחסוך זמן וכסף, וכן לוודא עוד לפני שמתחייבים (מבחינת שכירת מקום, התחלת עבודות וכו') שלא הוגשו בעבר תביעות משפטיות בגין קיום עסק בכתובת הספציפית. עוד כדאי לקחת בחשבון שאם העסק אינו מתאים לתוכנית בניין עיר או להיתר הבנייה של המבנה הספציפי בו הוא מיועד לשכון, הדבר עלול להפוך את הליך קבלת רישיון העסק למורכב עד מאוד (שכן נדרש אישור שימוש חורג).


משטרת ישראל

משטרת ישראל בוחנת את העסק מבחינת סידורי האבטחה בו.

לשם כך יש לכלול בבקשה לרישיון עסק מידע מפורט לגבי אופי הפעילות בעסק, תפוסת הקהל בו, מיקומן של הכניסות והיציאות וכן מידותיהן, מיקומם של מעברי מילוט (כולל גישה לרכבי חירום), מערכת הכריזה, קיומם של מיכלי גז או חומרים מסוכנים – וכן של תוכנית האבטחה של העסק, בהתאם לאופי הפעילות (סדרנים, מאבטחים וכו').

חשוב להדגיש כי עסק הנדרש להעסיק מאבטחים חייב לעשות זאת בהתאם למפרט של המשטרה, בין אם מדובר במאבטח חמוש ובין אם בכזה שאינו נושא נשק.


המשרד לאיכות הסביבה

המודעות ההולכת וגוברת לחשיבות השמירה על כדור הארץ הובילה לקיומן של דרישות רבות בתחום זה בדרך לרישיון עסק.

בין השאר בוחן המשרד לאיכות הסביבה, כאמור באמצעות היחידות האזוריות לאיכות הסביבה, את הטיפול בשפכים, את השפעת הליכי ייצור שונים על זיהום האוויר, את הטיפול בחומרים מסוכנים, את האמצעים הננקטים כדי למנוע רעש המהווה מטרד לסביבה ואת פליטת הקרינה המסוכנת מהעסק (אם ישנה).

צריכים את עזרתנו בהנפקת רישיון עסק  חייגו– 050-8092338

לשיתוף המאמר
לשיחת ייעוץ מקצועית בחינם בה נבין את הצרכים שלכם באופן מדויק שלחו הודעה:
לפנייה בוואטסאפ
לפנייה
בוואטסאפ
טופס
יצירת קשר
לחצו
להתקשר