משרד הכלכלה – הנחיות, מגבלות ורישיונות בשגרת קורונה

משרד הכלכלה – שבעבר נקרא משרד התעשייה והמסחר – הוא זה שאחראי על הפעילות הכלכלית במדינה. בהתאם זהו הגוף שממונה על יישום ואכיפת התקנות הנוגעות להתנהלות העסקים השונים במהלך שגרת הקורונה, כמובן בהתאם להנחיות העדכניות של משרד הבריאות.


הנחיות לגבי העסקת עובדים

חלק מהעסקים שמעסיקים עובדים זקוקים לתו סגול על-מנת לפעול כחוק. בכל מקרה, באחריותו של בעל העסק למנוע כניסת עובדים שהיו במגע קרוב עם חולה קורונה מאומת במהלך השבועיים החולפים, ועובדים שמדווחים על שיעול.
הנחיה נוספת של משרד הכלכלה היא למדוד חום לעובדים, במידת האפשר, ולא לאפשר כניסת מי שחום גופו הוא 38 מעלות ומעלה. צעדים נוספים: שמירת מרחק בין עובד לעובד, התקנת מחיצות אם הדבר אפשרי, הגבלת מספר הנוסעים במעליות, שיבוץ קבוע למשמרות והקצאת ציוד – מקלדת, טלפון קווי וכו' – קבועה לכל עובד.


מגבלות קבלת לקוחות

לגבי קבלת לקוחות, ישנם הבדלים בין עסקים מתחומים שונים. במסעדות למשל יש להקפיד על מרחק של 1.5 מ' בין שולחנות, ואם מספר הלקוחות המרבי הוא יותר מ-100 יש לאפשר כניסה של 85% בלבד. בחנויות ההנחיות העיקריות הן מחיצה בין המוכרים לקונים, סימון מרחקים של 2 מ' בתור לכל קופה וכן הגבלת מספר השוהים בחנות (הכלל הוא אדם אחד לכל 7 מ"ר). בבריכות ישנן מגבלות גם לגבי מספר הלקוחות שנכנסים למלתחות בכל רגע נתון וכן אסור להפעיל סאונות רטובות או ג'קוזי.

בכל מקרה יש לבצע מדידת חום ולא לקבל לקוחות עם 38 מעלות ומעלה.


רישיונות חשובים לשגרת הקורונה

שירות חיוני נוסף של משרד הכלכלה הוא הענקת רישיונות שונים. בהקשר של הקורונה, חשוב לדעת כי כיום נדרש רישיון מיוחד על-מנת לייצא ציוד שמוגדר כחיוני להתמודדות עם הנגיף – רישיון זה מוענק ע"י משרד הכלכלה.
שימו לב: כל התקנות הנ"ל עשויות כמובן להשתנות, בהתאם להנחיות חדשות של משרד הבריאות ולמידת ההתפרצות של מגפת הקורונה בכל נקודת זמן. חשוב להתעדכן באופן קבוע, ולהיעזר באנשי מקצוע בתחום הרישוי.

שאלות ותשובות נפוצות – משרד הכלכלה הנחיות מגבלות ורישיונות בשגרת קורונה

  1. מה כלל המושג "שגרת קורונה" לפי משרד הכלכלה?
    "שגרת קורונה" מתייחסת להמשך הפעילות העסקית תוך שמירה על הנחיות בריאות הציבור. משרד הכלכלה הנחיות מגבלות ורישיונות בשגרת קורונה נועדו לאפשר הפעלה בטוחה של עסקים לצד צמצום התפשטות הנגיף.

  2. מהן ההנחיות המרכזיות שניתנו לעסקים בתקופה זו?
    הנחיות כללו חובת עטיית מסכות, שמירת מרחק של שני מטרים, מגבלות על מספר לקוחות בעסק, שמירה על היגיינה, ואישור תו סגול לפעילות מלאה.

  3. כיצד השפיעה שגרת הקורונה על הליכי רישוי עסק?
    משרד הכלכלה קידם תהליכי דיגיטציה, אישור רישיונות זמניים, והשהיית חידושים לעסקים שנפגעו. המטרה הייתה לאפשר המשך פעילות בלי להכביד בירוקרטית.

  4. האם ניתנו הקלות על עסקים חדשים שנפתחו בתקופה זו?
    כן. עסקים חדשים יכלו לקבל רישיון זמני או לפעול תחת תצהיר התחייבות. זאת כחלק מהמאמץ לאפשר חידוש פעילות כלכלית מבלי להמתין לסיום מלא של ההליכים.

  5. האם הייתה הבחנה בין סוגי עסקים שונים בהנחיות?
    בהחלט. עסקי מזון, חינוך, טיפוח ובריאות קיבלו הנחיות ייחודיות, לרוב מחמירות יותר. משרד הכלכלה הנחיות מגבלות ורישיונות בשגרת קורונה הותאמו לפי רמת סיכון ענפית.

  6. כיצד עודכנו בעלי עסקים בשינויים בתקנות?
    באמצעות אתר משרד הכלכלה, רשות העסקים הקטנים ובינוניים, דיוור רשמי, ולעיתים גם דרך התקשורת והפרסומים ברשויות המקומיות.

  7. האם עסקים שפעלו מהבית חויבו ברישיון בתקופה זו?
    רק אם פעילותם חרגה מהשימוש הרגיל של מבנה מגורים – למשל קבלת קהל, אחסון סחורה, או ייצור. משרד הכלכלה הדגיש את הצורך לשמור על חוקי תכנון ובנייה גם בשגרת קורונה.

  8. כיצד נוהלו פיקוחים ואכיפה על ההנחיות בשטח?
    בוצעו ביקורות יזומות על ידי פקחים עירוניים ומשטרת ישראל, כולל בדיקת עמידה בתנאי התו הסגול. העסקים חויבו לתלות שילוט ולעמוד בנוהלי תיעוד.

  9. מה כלל התו הסגול לעסקים?
    התו כלל התחייבות לניהול רישום נוכחות עובדים, מדידת חום, שמירת ריחוק, הצהרת בריאות יומית והקפדה על היגיינה. עסק שלא עמד בכך – עלול היה להיסגר.

  10. כיצד טופלו תלונות נגד עסקים שהפרו את ההנחיות?
    התלונות הועברו למוקדים עירוניים או לאתרי הממשלה, וגררו אזהרות, קנסות ואף צווים לסגירת העסק.

  11. האם משרד הכלכלה סיפק סיוע כלכלי ישיר לעסקים בתקופה זו?
    כן. ניתנו מענקים לעסקים קטנים, הלוואות בערבות המדינה, וסיוע ממוקד לענפים שנפגעו במיוחד. הכל כחלק מתוכנית כוללת לשיקום המשק.

  12. האם ניתן היה לערער על קנסות שניתנו בשל הפרת הנחיות?
    כן. ניתן היה לפנות לוועדת ערר ברשות המקומית או לייעוץ משפטי, בעיקר אם הייתה מחלוקת על פרשנות ההנחיות.

  13. כיצד נערכו העסקים להחזיר עובדים מחל"ת בהתאם להנחיות משרד הכלכלה?
    על העסקים היה להכין תוכנית חזרה הכוללת שמירה על מרחק בעבודה, חלוקה למשמרות, והקפדה על בריאות העובדים – כל זאת לפי נהלים ברורים של משרד הכלכלה.

  14. מהם התנאים לרישיון חדש שנוצרו עקב שגרת הקורונה?
    חלק מהרישיונות החדשים כללו דרישות כמו מערכת אוורור משופרת, מרחב קבלת קהל מוגדר, ורישום יומי של תנועת מבקרים – דרישות שלא היו נהוגות טרם הקורונה.

  15. כיצד משרד הכלכלה רואה את עתיד הרגולציה לאחר הקורונה?
    המשרד שואף לשמר תהליכים דיגיטליים, לפשט רישוי במקרים לא מסוכנים, ולבנות תשתית חכמה יותר שתשלב בין הגנה על הציבור לבין עידוד יזמות.

לשיתוף המאמר
לשיחת ייעוץ מקצועית בחינם בה נבין את הצרכים שלכם באופן מדויק שלחו הודעה:
לפנייה בוואטסאפ
לפנייה
בוואטסאפ
טופס
יצירת קשר
לחצו
להתקשר