רישוי עסק לבתי אבות, בית גיל שלישי

מס' סידורי של בית העסק ע"פ טבלת צו רישוי עסקים עדכנית: 7.1 ג

משוייך לקבוצה מס': קבוצה 7 – עינוג ציבורי, נופש וספורט

תיאור העסק הטעון רישוי:

בישראל מחוייבים כל בתי האבות או מעונות הקשישים בהנפקת רשיון עסק. החוק מתייחס בכובד ראש למוסדות בהם שוהים קשישים עצמאיים ובעיקר למוסדות המעניקים שירות לקשישים סיעודיים או תשושי נפש. לפיכך חובת הרישוי נותרה בעינה גם לאחר ביצוע הרפורמה בהליכי הרישוי שהתקיימה בשנת 2013 ובתי האבות אינם נמנים עם רשימת העסקים שאינם זקוקים כעת, ע"פ הרפורמה החדשה עבור רישיון עסק.

ההגדרה הרשמית לבתי אבות בישראל

"בית אבות – מקום המשמש או הנועד לשמש, כולו או בחלקו, מקום מגורים לזקנים, שהגיעולגילהפרישה כמשמעותו בחוק גיל הפרישה, (התשס"ד 2004) ואינם חיים עם בני משפחותיהם".


 

תהליך קבלת רישיון העסק:

  1. ההליך מתחיל בהגשת בקשה לרישוי עסק עבור בית אבות אל מחלקת רישוי עסקים ברשות המקומית. (במקרה של חידוש רשיון יש להגיש את הבקשה 45 יום טרם פקיעת תוקף הרישוי הקודם). לאחר מכן יהיה על בעל השליטה (בעל העסק הפרטי או התאגיד) לעמוד בתנאים נוקשים שמציבה הרשות ובראשה השר הממונה המחזיק בזכות לפסול לאלתר מתקן בית אבות כזה או אחר בשל אי תקינות או אי עמידה בתנאי הסטנדרט כפי שהם מפורטים בצו הרישוי.
  2. בשלב הבא פנו אל גורמי הרישוי המחייבים אתכם באישור לקבלת רישיון עסק עבור בית אבות והם במקרה זה:

 
גורמי רישוי (מעודכן לצו הרישוי 2013):

משרד הבריאות – חובה
משרד איכות הסביבה – חובה
גורם חיקוק אחר: אין
פרסום מפרט אחיד: אין
תוקף הרשיון (ע"פ שנים): 3 שנים.

  1. לאחר שני השלבים הללו יהיה עליכם להכין תוכנית עסק מפורטת (מומלץ לבצע שלב זה בעזרת איש מקצוע מומחה מתחום הרישוי ולמנוע את דחיית הבקשה) ולאחר מכן להגיש בקשה לקבלת רישיון עסק. יש לדאוג לכך שלא יהיו חוסרים בניירת, וכי כל האישורים, התוכניות והמסמכים מולאו והוגשו בדיוק על פי תנאי הבקשה והמידע המקדמי.
  2. המתינו לקבלת התוצאות. במידה ונדחתה בקשתכם לרישוי העסק יהיה עליכם לתקן את הליקויים ולהגיש את הבקשה בשנית. וכן הלאה עד לביצוע כל הנדרש מבחינת החוק לפתיחת העסק.

 
על מנת שתאושר הבקשה ובעל השליטה יוכל להפעיל את בית האבות חייבים להתקיים בין היתר התנאים הבאים:

בעליו העתידי של בית האבות חייב להיות או בעל שטח האדמה עליו ייבנה או בנוי בית האבות, או לצורך העניין מחכיר השטח. במידה ומדובר באדם פרטי אסור שיהיה בעברו רקורד של פשיטת רגל, במקרה שמדובר בתאגיד המבקש לפתוח את בית האבות חייב שעברו העסקי לא יכלול כונס נכסים, פירוק מרצון או שלא מרצון.
כמו כן עליו להיות ללא דופי וללא עבר פלילי (ובעיקר עבירות העלולות לגרום לפגיעה בדיירי בית האבות בעתיד).
מערכת ניהול החשבונות של בית האבות חייבת להיבנות ע"פ תנאי החוק ולהתנהל בהתאם תוך הפרדה מוחלטת של כספים בין עסקיו האחרים של המפעיל לבין הדיור המוגן על מנת לשמור על זכותו להתקיים לטווח הארוך.


שומרים על דיירי בית האבות ע"פ חוק הרישוי

לא די בפיקוח על הליכי בנייה והקמת מבנה בית האבות, חוקי הרישוי דואגים לשים את הדגש גם על ההתנהלות במהלך שגרת היום בבית האבות ולכן מקפידה כי התערבות של גורמים כגון משרד הבריאות, משטרת ישראל ועוד ייקחו חלק בלתי נפרד מהליך הרישוי.
בעזרת צוות של עובדים סוציאליים, מפקחי עבודה, אחיות סיעוד מוסמכות, צוות רפואי המונה גם רופאים מתחומים שונים וכמובן מנהלת בית האבות יישמרו חוקי הרישוי הנוגעים לתקנות הדיירים עצמם בהם:

  • פריסת כוח אדם התואמת את מספר הקשישים השוהים במקום.
  • תקינות ציוד – החל מציוד חדרי המגורים ועד אחרון חדרי ההסבה או הפעילות במקום.
  • תקינות כל המתקנים הפיזיים לרבות חדרי המגורים, חדרי האוכל וכל מתקן רפואי, סיעודי או אחר העומד לרשות השוהים בבית האבות.
  • שמירה על זכויות הדיירים לאורך היום והלילה (אבטחה, פרטיות, סיוע רפואי בהול ועוד).

אין ספק שהליך רישוי עבור בתי אבות הוא אחד המורכבים והסבוכים ביותר מבחינה בירוקרטית. על מנת לחסוך זמן רב וכסף צרו קשר עוד היום עם אביב ברישוי וצוות המומחים שלנו ישמח לעמוד לרשותכם.

לשיתוף המאמר
לשיחת ייעוץ מקצועית בחינם בה נבין את הצרכים שלכם באופן מדויק שלחו הודעה:
לפנייה בוואטסאפ
לפנייה
בוואטסאפ
טופס
יצירת קשר
לחצו
להתקשר