מס' סידורי של בית העסק ע"פ טבלת צו רישוי עסקים עדכנית: 6.1
משוייך לקבוצה מס': קבוצה 6 – מסחר ושונות
תיאור העסק הטעון ברישוי:
מחסנים הם בין סוג העסקים שהרפורמה החדשה בכל הקשור לרישוי רלוונטית לגביהם. על פי העדכון לצו רישוי עסקים (שנכנס לתוקף ב- 5.11.2013) המחסנים החייבים ברשיון עסק לשם פעילותם מוגדרים כמקומות המיועדים לאחסנה, ששטחם הוא 50 מ"ר או יותר, בין אם מקורים ובין אם לא מקורים – פרט למחסנים הצמודים לחנות קמעונאית ושכל תכליתם היא לאפשר את פעילותה של אותה חנות ספציפית. בנוסף יש להדגיש כי עבור מחסנים המתאימים להגדרת פריט אחר בצו רישוי עסקים, הליך הוצאת הרישיון הוא בהתאם לתנאים של אותו פריט.
רישוי מחסנים על פי נוהלי המכס
על פי פקודת המכס ותקנות המכס, בנוסף לרישיון עסק על כל מחסן לקבל אישור מגובה המכס, שמבצע שורה של בדיקות רלוונטיות כדי לבחון האם המחסן אכן עומד בתנאים הנדרשים ממנו. בין הבדיקות:
* התאמה של המחסן לאופי הפריטים שעתידים להיות מאוחסנים בו
* התאמת מנהל המחסן המיועד לניהול מחסן, וזאת על סמך כישוריו הרלוונטיים וכן היעדר רישום פלילי (גם למנהל המחסן וגם למגיש הבקשה)
* היעדר חובות עבר
בנוסף על מגיש הבקשה לצרף תשריט המציג במדויק את מיקום המחסן, סביבתו, דרכי הגישה אליו, מידות המחסן וחלוקת שטחי האחסון בו. תשריט זה חייב להיות חתום על ידי מהנדס מוסמך כחוק.
מסמכים נוספים אותם חובה להמציא לגובה המכס הם אישור על ביטוח תכולת המחסן כנגד פריצות, או לחילופין ערבות בנקאית שגובהה נקבע על פי ערך התכולה, וכן התחייבות אוטונומית לשיפוי.
יודגש כי קבלת רשיון עסק היא תנאי מוקדם לקבלת אישור גובה המכס, וכי אישור זה ניתן עד לסוף השנה הקלנדרית בה הוגשה הבקשה (כלומר אם לדוגמה הוגשה הבקשה באפריל 2015, האישור יהיה תקף עד 31.12.2015, וכמובן שיש לחדשו לאחר פקיעתו, או במקרה שחלים שינויים כלשהם במחסן).
הליך קבלת הרישיון
- רישיון עסק למחסנים מונפק על ידי האגף לרישוי עסקים של הרשות המקומית שבשטחה ממוקם המחסן. בהנחה ואתם פותחים מחסן בתל אביב, עליכם לגשת אל בניין העירייה, אל מחלקת רישוי העסקים של תל אביב. רשויות מקומיות מפעילות מחלקות אלו בהתאם לצורך ובכתובות שונות – מומלץ ליצור קשר טלפוני דרך אתר האינטרנט של הרשות.
2. על פי צו רישוי עסקים אין גורמי רישוי למחסנים, אולם כמובן שהרשות המקומית יכולה להציב תנאים כאלה ואחרים לכל מחסן ומחסן, ובפרט ישנה חובת קיום היתר בנייה מתאים – כלומר שהמבנה בו מיועד לשכון המחסן אכן מתאים לשימוש של אחסון פריטים. במידה ואין, ניתן להגיש בקשה לאישור שימוש חורג, אולם יודגש כי הרשות המקומית אינה מחויבת כמובן לאשר בקשה שכזו, ייתכנו התנגדויות לה מצד השכנים וכן ייתכן כי יידרש תשלום היטל השבחה במידה והבקשה כן תאושר. סעיפים אלו מומלץ לבדוק טרם הקמתו או שכירתו של מבנה כלשהו. את הבדיקה יש לערוך מול נציג שירות במחלקת הרישוי.
גורמי רישוי – אין.
3. לאחר שבדקתם את התנאים במחלקת הרישוי המקומית יהיה עליכם להגיש בקשה לרישוי בצירוף המסמכים הדרושים כפי שפורט לכם בפגישה במחלקת הרישוי ברשות המקומית. לאחר הגשת הבקשה תיאלצו להמתין כ- 30 יום עד לקבלת תוצאות הוועדה. בהנחה ותתגלה תקלה כלשהי בניירת שהעברתם או בבקשה שלכם תיאלצו לבצע תיקונים והתאמות ולהגישם שנית.
4. במידה והכל הוגש כראוי תוכלו לקבל רישיון עסק ולהפעיל את המחסן שלכם.
על מנת למנוע תקלות, בעיות או עיכובים בקבלת רישיון העסק שלכם פשוט חייגו כעת לאביב ברישוי ואנו נשמח לעמוד לרשותכם, לקצר את התהליכים בדרך ולהשיג עבורכם רישיון עסק.
שאלות ותשובות נפוצות על רישיון עסק למחסנים
מהו רישיון עסק למחסנים ולמה הוא נדרש?
רישיון עסק למחסנים הוא אישור שניתן על ידי הרשות המקומית ומטרתו לוודא שהמחסן פועל כחוק, תוך שמירה על בטיחות, תברואה, הגנת הסביבה ועמידה בתקנות תכנון ובנייה.אילו סוגי מחסנים נדרשים ברישוי עסק?
מחסנים לתעשייה, סחורות, מזון, ציוד לוגיסטי, חומרים מסוכנים, או שימוש מסחרי אחר – כולם מחויבים בקבלת רישיון עסק למחסנים לפי צו רישוי עסקים.מהם התנאים העיקריים לקבלת רישיון עסק למחסנים?
התנאים כוללים הגשת בקשה מסודרת, תכנית אדריכלית של המקום, אישור שימוש תואם לתכנית המתאר, אישורים מכיבוי אש ולעיתים גם מהמשרד להגנת הסביבה ומשרד הבריאות.האם מחסן בשטח תעשייתי מחויב ברישיון עסק?
כן. גם אם המחסן נמצא באזור תעשייה מוסדר, נדרש רישיון עסק למחסנים כדי להפעילו כחוק, בהתאם לייעוד התכנוני ולהיקף הפעילות.מהם הגורמים המאשרים במסגרת הבקשה לרישיון?
בדרך כלל: רשות הכיבוי, מהנדס העיר, אגף תברואה, ולעיתים גם המשרד להגנת הסביבה, משרד הבריאות, ויועץ בטיחות מוסמך – בהתאם למהות השימוש.האם ניתן לאחסן כל סוג של חומר בכל מחסן?
לא. יש חומרים הדורשים תנאי אחסון מיוחדים (כגון חומרים מסוכנים, מזון או תרופות), ולכן יש לעמוד בתקנות ייעודיות ולעיתים גם לקבל אישור ייעודי לשימוש.האם נדרשת מערכת כיבוי אש קבועה במחסנים?
בהתאם לסוג התכולה וגודלו של המחסן, ייתכן שתידרש מערכת כיבוי קבועה (ספרינקלרים), לצד מטפים, שילוט והסדרי פינוי חירום.מה ההבדל בין רישיון עסק למחסן תפעולי לבין מחסן שירות?
מחסן תפעולי משמש כחלק מפעילות שוטפת של עסק ומחייב רישיון נפרד. לעומת זאת, מחסן שירות פנימי (למשל במסעדה) ייבחן לפי חלק מהותי מהעסק העיקרי.כמה זמן נמשך תהליך הוצאת הרישיון?
במקרים רגילים, התהליך נמשך בין חודשיים לארבעה חודשים, תלוי בהשלמת הדרישות, באישורים הנדרשים ובמורכבות העסק.האם אפשר להתחיל לפעול לפני קבלת רישיון עסק למחסנים?
לא. פתיחת מחסן ללא רישיון מהווה עבירה על חוק רישוי עסקים ועלולה להוביל לקנסות, צווים מנהליים וסנקציות נוספות.מהן ההשלכות של שינוי ייעוד השטח ללא אישור?
שימוש במחסן בשטח שלא מיועד לכך (למשל, אזור מגורים) מחייב הליך של שימוש חורג או שינוי תב"ע. שימוש ללא אישור מהווה עבירה תכנונית.האם ניתן לקבל רישיון זמני למחסן?
כן. רשות הרישוי רשאית להעניק רישיון זמני לתקופה מוגבלת במידה ומרבית הדרישות מולאו, אך חסר עדיין אישור ספציפי שנמצא בטיפול.האם רישיון עסק למחסנים ניתן להעברה עם מכירת הנכס או העסק?
לא. הרישיון אישי ונקשר לבעל העסק הרשום. במקרה של העברת בעלות, יש לפתוח תיק רישוי חדש ולהגיש בקשה נפרדת.האם קיימות דרישות לנגישות במחסנים?
אם המחסן כולל פעילות מול לקוחות, עובדים או קהל – חלות עליו תקנות הנגישות בהתאם לחוק. במחסן תפעולי פנימי הדרישות משתנות בהתאם לאופי השימוש.למי ניתן לפנות לסיוע בתהליך הרישוי?
ניתן לפנות למחלקת רישוי עסקים ברשות המקומית, וכן להיעזר ביועץ רישוי מוסמך, אדריכל המתמחה ברישוי תעשייתי או יועץ בטיחות מוסמך.