רישיון עסק למפעלי טקסטיל


מס' סידורי של בית העסק ע"פ טבלת צו רישוי עסקים עדכנית: 10.4

משויך לקבוצה מס': קבוצה 10 – תעשייה, מלאכה, כימיה ומחצבים


תיאור העסק הטעון ברישוי:

הליך קבלת רישיון עסק למפעלי טקסטיל השתנה מעט בעקבות הרפורמה האחרונה בתחום, שנכנסה לתוקף ביום 5.11.2013.

השינוי רלוונטי אך ורק לבתי עסק בתחום הטקסטיל העוסקים בגיהוץ – ואלה פטורים מאז נובמבר 2013 מהצורך לקבל רשיון עסק. שאר המפעלים בתחום הטקסטיל, כלומר אלה העוסקים בגזירה, תפירה, ייצור, צביעה, אשפרה או הדפסה של מוצרי טקסטיל, עדיין מחוייבים לעבור הליך רישוי.


ההבחנה בין שני סוגי מפעלים:

על פי תקנות רישוי עסקים, ישנן שתי קבוצות של מפעלי טקסטיל:

קבוצה א' – מפעלים העוסקים בייצור, צביעה, הדפסה או אשפרה.

קבוצה ב' – מפעלים העוסקים בתפירה ובגזירה.

המפעלים המשויכים לקבוצה הראשונה צריכים לעבור שתי תחנות רישוי בדרך לרישיון העסק המיוחל – משרד העבודה, ואיכות הסביבה. עבור מפעלים השייכים לקבוצה השנייה גורם הרישוי היחידי הוא משרד העבודה. כל גורם פיקוח תואם את התהליך שעוברים המוצרים השונים בדרך אל הלקוח.

השוני נובע מכך שפעולות כגון תפירה וגזירה אינן פוגעות בסביבה, אינן פולטות מזהמים ואינן משלבות חומרים שונים אין צורך לערב גורם כמו המשרד לאיכות הסביבה, זאת לעומת הקבוצה הראשונה הדורשת בהחלט פיקוח של גורמי רישוי כאלה המוודאים כי שלום הציבור ובריאותו אינם נפגעים בתהליך העבודה.


משרד העבודה כגורם רישוי

משרד העבודה מונחה על ידי חוק רישוי עסקים לפקח על מרכיב הבטיחות והגהות במפעלים השונים, ובהתאם הוא מחליט אם לאשר את הבקשה לרישיון עסק או לדחות אותה על סמך הפעולות שנוקטים בעלי מפעלי הטקסטיל על מנת להבטיח את שלומם של העובדים – הן פעולות שמבטיחות כי סביבת העבודה תהיה נטולת מפגעים אפשריים והן הדרכות שונות וחיוניות על מנת שכל עובד יידע כיצד לשמור על שלומו ובריאותו. דגש מיוחד מושם על טיפול בחומרים מסוכנים ועל נקיטת כל הצעדים הנדרשים כך שהעובדים לא יימצאו בסיכון רב בשל כך.


הנחיות המשרד להגנת הסביבה

הנחיות המשרד להגנת הסביבה נועדו להבטיח כי מפעלי טקסטיל לא יגרמו לזיהום אוויר או לזיהום הקרקע, יטפלו באופן נאות בשפכים ובחומרים מסוכנים, כמו גם בפסולת מוצקה (התקנות נוגעות לאחסון פסולת זו ואופן פינויה וכן אוסרות על שריפתה בשטחים פתוחים), ובנוסף ינקטו באמצעים הנדרשים על מנת שהרעש לא יהווה מטרד לסביבתם.

דרישות הרשות הארצית לכבאות והצלה

גם הרשות הארצית לכבאות והצלה היא חלק מהתהליך של קבלת רשיון עסק למפעלי טקסטיל.
הדרישות של רשות זו משתנות בהתאם לגודל המפעל, חומרי הגלם בהם נעשה שימוש במסגרת קווי הייצור השונים ובפרט מידת דליקותם, האופן בו מקורים האזורים השונים במפעל ועוד.
מומלץ להגיש דרך הרשות המקומית שבשטחה שוכן המפעל בקשה למידע מקדמי, כך שהרשות הארצית לכבאות והצלה תספק רשימת דרישות ספציפית למפעל, והוא יוכל להיערך בהתאם.

תהליך קבלת רישיון עסק:

על מנת לקבל רישיון עסק בתחום ייצור הטקסטיל יש לעבור את השלבים של התהליך הבא:

  1. תיאום פגישה עם נציגי אגף הרישוי ברשות המקומית בה שוכן העסק. במהלך הפגישה ימסור לכם הנציג מידע מקדמי – רשימה מפורטת של דרישות הרשות המקומית וכן רשימה של גורמי הרישוי הרלוונטיים עבור העסק שלכם.
  2. הגשת בקשה לכל אחד מאותם גורמי רישוי:

 
גורמי רישוי (מעודכן לצו הרישוי 2013):

משרד העבודה  – חובה
איכות הסביבה  – חובה (רק בשלב א' – ייצור, צביעה, אשפרה, הדפסה)
משרד הבריאות – לא חובה
גורם חיקוק אחר: אין
פרסום מפרט אחיד: סביבה.
תוקף הרשיון: משתנה.

  • הכנתה של תוכנית עסק, כולל מפרטים של הציוד, מכונות התפירה, מכונות הצביעה, החומרים בהם עושים שימוש וכו' וכל יתר המנגנונים המשמשים לפעילות העסקית, המבנה בו יפעל העסק והתוצרים שלו, כל זאת על פי הנחיותיהם של כל גורמי הרישוי הרלוונטיים. הכנת תוכנית עסק ללא קבלת עזרה מאיש מקצוע מנוסה עלולה להוביל לפסילתה ולעיכוב של ממש בהפעלת העסק.
  • אם גורמי הרישוי השונים מאשרים את הבקשה – תקבלו רישיון עסק ותידרשו לעמוד בתנאים שמציבים גורמי הרישוי על מנת שזה יישאר תקף. אם אחד מגורמי הרישוי אינו מאשר את הבקשה, יהיה עליכם לתקן את הליקויים בהתאם לפירוט של אותו גורם רישוי ולהגיש בקשה מחודשת לרשיון עסק.


לנוכח המורכבות של תהליך קבלת רישיון עסק בתחום המפעלים לייצור טקסטיל ובכלל מומלץ להיעזר בצוות המקצועי רב הניסיון של "אביב ברישוי" הפועל לרישוי וטיפול ברישיונות החברות והמפעלים הגדולים בישראל, וכך לחסוך זמן כמו גם כסף ולהבטיח קבלת רישיון עסק בהקדם.

לשיתוף המאמר
לשיחת ייעוץ מקצועית בחינם בה נבין את הצרכים שלכם באופן מדויק שלחו הודעה:
לפנייה בוואטסאפ
לפנייה
בוואטסאפ
טופס
יצירת קשר
לחצו
להתקשר