מרפאת שיניים – עסק פטור מרישיון

מרפאות שיניים הן בין סוגי העסקים שאינם זקוקים לרישיון עסק לשם פעולתם, כך לפני גיבוש הרפורמה האחרונה בצו רישוי עסקים וכך גם מאז שנכנסה לתוקף בנובמבר 2013.

יחד עם זאת, ישנן מרפאות שיניים הנדרשות לקבל רישיון ממשרד הבריאות (בלי קשר לתהליך הוצאת רשיון עסק).


באילו מקרים יש צורך ברישיון של משרד הבריאות ובאילו מקרים אין
?

כשמדובר במרפאת שיניים פרטית, אין צורך ברישיון עסק (בדומה לעסקים של בעלי מקצועות חופשיים אחרים דוגמת משרד רואי חשבון או משרד עורכי דין) ואפילו שנתון זה עשוי להפתיע רבים – אין גם צורך ברישיון מטעם משרד הבריאות.

כשמדובר בשותפות בין מספר רופאי שיניים יש צורך ברישיון של משרד הבריאות, וכך המצב גם כשמדובר בתאגיד המפעיל מרפאת שיניים (גם אם כל מניותיו הן בידי רופא שיניים יחיד). עוד חשוב להדגיש כי על פי החוק, אסור ליצור שותפות למטרת הפעלת מרפאת שיניים עם מי שאינו רופא שיניים מוסמך. כל פעילות של מרפאת שיניים שאינה נעשית על ידי רופא בעל הסמכה הינה עבירה פלילית.


תהליך קבלת הרישיון

ישנן שתי דרכים לקבל רישיון ממשרד הבריאות לצורך הפעלת מרפאת שיניים: האחת מילוי שורת טפסים באופן ידני, והשנייה מילוי טופס ממוחשב שכבר כולל בחובו את כל הטפסים הנדרשים.

הטפסים הנדרשים נוגעים לרישום הצוות שמפעיל את המרפאה, הסכמה של הרופא האחראי לשמש ככזה, הסכמה של ממלא מקומו של הרופא האחראי למלא תפקיד זה, תרשים של המבנה בו שוכנת המרפאה (תרשים הנדסאי), הציוד הנמצא במרפאה (נייד ונייח גם יחד), ביטוח צד ג' (בסכום של מינימום 3 מיליון ש"ח, כשלמעשה הסכום המינימלי המדויק מתעדכן בהתאם למדד המחירים לצרכן) וביטוח לגבי אחריותו המקצועית של התאגיד המפעיל את מרפאת השיניים (בסכום של 4 מיליון ש"ח או יותר).

כמו כן יש לצרף אישור על רישום התאגיד, את תקנון התאגיד ותצהיר מטעם בעל השליטה בו.


ביקורת במרפאה

לאחר הגשת הטפסים הנ"ל ללשכת הבריאות באזור פעילותה של מרפאת השיניים, יתואם מועד לשם עריכת ביקורת שנועדה לוודא כי המרפאה אכן מתאימה להעניק טיפולי שיניים בסטנדרטים הנהוגים בארץ.

השלב הבא הוא בדיקה של האגף לבריאות השן של משרד הבריאות – בדיקה לגבי איכות רופא השיניים שהוא האחראי במרפאה וכן שאר הצוות המקצועי שאמור לעבוד בה.

חשוב להדגיש כי אסור בתכלית האיסור להפעיל מרפאת שיניים בטרם הסתיים הליך הרישוי. מרפאת שיניים פעילה ללא רישיון של משרד הבריאות (אם נדרש כזה, כמובן) לא תוכל לקבל אישור ממשרד הבריאות ובקשתה לא תידון כלל! היא אף מסתכנת באיבוד רישיונם של הרופאים שהסכימו לעבוד במרפאה שאינה עובדת ברישיון. סיכון מהסוג הזה הינו סיכון מיותר. מומלץ להתייעץ עם אנשי מקצוע ולבצע את ההליך במהירות האפשרית וכך להקדים להפעיל את המרפאה.

לשיתוף המאמר
לשיחת ייעוץ מקצועית בחינם בה נבין את הצרכים שלכם באופן מדויק שלחו הודעה:
לפנייה בוואטסאפ
לפנייה
בוואטסאפ
טופס
יצירת קשר
לחצו
להתקשר