מה עשוי לעכב בתהליך קבלת רישיון עסק?

בעבר, בלא מעט מקרים, הליך רישוי עסקים היה מסורבל שלא לצורך ועל כן גם כזה שנמשך זמן רב. התוצאה הייתה שקבלת רישיון עסק, שבלעדיו לא ניתן כמובן לפעול באופן חוקי, הפכה לחסם בירוקרטי מתסכל עבור יזמים רבים, דבר שגרם נזק לכלכלה כולה. בנובמבר 2010 אישרה הכנסת רפורמה מקיפה בכל הקשור לחוק רישוי עסקים, וזאת במטרה להקל על קבלת הרישיון, להבטיח אחידות בין גורמי הרישוי השונים, להנגיש את המידע הרלוונטי עבור בעלי עסקים ולקצר את התהליך.
בעקבות רפורמה זו קוצרו מאוד פרקי הזמן שעוברים מרגע הגשת בקשה לרשיון עסק ועד לקבלת תשובה, וכיום עיקר האחריות על כך שלא ייגרמו עיכובים בדרך לאותו רישיון מיוחל מוטלת על כתפי בעלי העסקים. למעשה הגורם המרכזי לעיכובים מיותרים ולהתארכות התהליך לקבלת רישיון עסק הוא הגשת בקשה באופן לקוי (למשל ללא חלק מהמסמכים ההכרחיים), או ליקויים בבית העסק שמונעים את אישור הבקשה ועל כן יש לתקן אותם ולהגיש בקשה מחודשת.


מהם פרקי הזמן המוגדרים בחוק לטיפול בבקשה לרישיון עסק?

בעקבות הרפורמה נקבעו פרקי זמן אחידים לטיפול בבקשות לרישיון עסק.
הרשות המקומית, שאליה מוגשת הבקשה (באמצעות אגף הרישוי שלה), מחויבת לטפל בה תוך 21 עד 45 ימים. גורמי הרישוי הרלוונטיים עבור העסק (לכל עסק ישנם גורמי רישוי שונים, בהתאם לתחום הפעילות ואופייה) מחויבים לספק תשובה, בין אם חיובית ובין אם שלילית, תוך 30 עד 90 יום, ולאחר שניתנות כל התשובות מגורמי הרישוי על הרשות המקומית לחתום את התהליך כולו תוך עד 7 ימים נוספים.
עוד חשוב להדגיש כי הרפורמה גם יצרה "מסלול ירוק" המיועד לעסקים שפעילותם מוגדרת כ"בעלת פוטנציאל סיכון נמוך" – בדרך זו, שממנה יכולים למשל ליהנות צימרים ומספרות, ניתן לצלוח את הליך הרישוי באופן מזורז ותוך 28 ימים בלבד.


איך למנוע עיכובים שלא לצורך?

כאמור עיקר האחריות למנוע עיכובים מיותרים, שכמובן עלולים להיות גם יקרים (עקב למשל חוסר יכולת להתחיל להפעיל את העסק), מוטלת על כתפי בעליו.
צעד חשוב אחד שמייעל את התהליך הוא בקשה למידע מקדמי – בקשה זו, המוגשת לאגף הרישוי של הרשות המקומית, מאפשרת לבעל העסק לדעת מראש מיהם גורמי הרישוי הרלוונטיים עבורו וכן מהם התנאים שמציב כל אחד מהם (למשל, מה דורש משרד הבריאות, מהן ההנחיות של רשות הכבאות וההצלה, וכו'). גורמי הרישוי השונים מחויבים לספק מענה לבקשה שכזו תוך 30 יום, ובזכות המידע המפורט ניתן לתכנן ולהקים את העסק כך שיעמוד בכל הדרישות – ועל כן מן הסתם כל גורמי הרישוי יאשרו את הבקשה ולא יהיה צורך לעבור את התהליך כולו פעם נוספת כפי שנדרש לעשות אם מתגלים ליקויים.
דרך נוספת לייעל את התהליך ולקצר אותו היא להסתייע באנשי מקצוע מיומנים בתחום רישוי עסקים.​

לשיתוף המאמר
לשיחת ייעוץ מקצועית בחינם בה נבין את הצרכים שלכם באופן מדויק שלחו הודעה:
לפנייה בוואטסאפ
לפנייה
בוואטסאפ
טופס
יצירת קשר
לחצו
להתקשר