רפורמה ברישוי עסקים 2013

רפורמה ברישוי עסקים שנעשתה בשנת 2013 בישראל הייתה מהלך רגולטורי שמטרתו לפשט ולהאיץ את תהליך רישוי העסקים, כדי לעודד צמיחה כלכלית ולתמוך ביזמות עסקית. הרפורמה נועדה לצמצם את הבירוקרטיה, להקל על תהליך קבלת היתרי רישוי עסקים ולהביא לשקיפות רבה יותר בהליכים הממשלתיים.

בשנת 2006 החליטה הממשלה כי יש לייעל את תהליך רישוי העסקים בארץ ובעיקר להפוך אותו לפשוט וידידותי יותר לעסקים המהווים אחד ממנועי הצמיחה החשובים במשק. ארבע שנים מאוחר יותר אושרה בוועדת הפנים של הכנסת רפורמה כוללת בתחום ובתוכה שורת שינויים משמעותיים שעתידה להסיר את החסמים שניצבו בפני כל מי שרצה להקים עסק וכן תאפשר להפעיל את מרבית העסקים תוך פחות מחודש! המועד המובטח להפעלת הרפורמה: סוף 2013.

אחד השינויים המרכזיים שהביאה הרפורמה היה הקמת מערכת ממוחשבת יחידה עבור רישוי עסקים, אשר מאפשרת לבעלי עסקים להגיש בקשות רישוי באופן אלקטרוני ולקבל מענה מהיר יותר. כמו כן, הרפורמה כללה מאמצים לסטנדרטיזציה של תהליכים ודרישות רישוי עבור סוגים שונים של עסקים, כדי להקל על הבנת הדרישות ולצמצם את השונות בין הרשויות השונות.

בנוסף, הרפורמה עסקה בקצרת זמני התהליך לקבלת היתרים, בהקטנת מספר האישורים הנדרשים לרישוי ובקיצור הזמן להסדרת עסקים לא חוקיים, תוך הצגת מסלולים לרגולציה של עסקים אלו.

הרפורמה ברישוי עסקים של 2013 שינתה באופן מהותי את הנוף הרגולטורי לבעלי עסקים בישראל, ונועדה לייצר סביבה עסקית ידידותית יותר שתעודד יזמות וצמיחה כלכלית.

מהו המפרט האחיד וכיצד הוא מסייע לבעלי עסקים?

אחד החסמים המשמעותיים בפני יזמים ואנשי עסקים היה הצבת "תנאים נוספים" על מנת לקבל רישיון עסק. המפרט האחיד, שגובש על ידי ועדת משנה שדנה בנושא, מקשה על הגופים האמונים על מתן הרישיון לדרוש קיום תנאים נוספים שכאלה. בנוסף מעניק המפרט האחיד לעסקים פרק זמן בן 3 שנים לפחות להסתגלות במידה ויש הכרח לשנות חלק מתנאי הרישוי.
בעיה אחרת אותו פותר המפרט האחיד הוא חוסר האחידות בין רשויות הרישוי השונות ולעיתים אף בין מחוזות שונים של אותו הגוף.
שינוי חשוב אחר הוא התאמת חוק התכנון והיתרי הבנייה על מנת לחסוך לבעלי עסק את הצורך בתהליכים כפולים, וכן בכדי שבמידת האפשר ניתן יהיה לאחד את הוצאת רישיון העסק עם ההיתר לשימוש חורג.

איך תהנו מהמסלול המזורז ברפורמה ברישוי עסקים 2013?

רפורמה רישוי עסקים
המסלול המזורז, המכונה גם "המסלול הירוק", מעניק היתר זמני לתקופה של שנה מייד לאחר שמוגשת הבקשה, בכך נפתרות 3 בעיות יסודיות:

  1. ראשית, זמני ההמתנה הארוכים והמייאשים לרישיון,
  2. שנית, העובדה כי עסקים רבים מרימים ידיים עקב הבירוקרטיה ורבים מתוכם פועלים ללא רישיון
  3. שלישית, עומס היתר המוטל על גופי הרישוי ברשויות המקומיות

חשוב להדגיש כי עסקים שיגישו תצהיר כוזב מסתכנים בהטלת סנקציות משמעותיות, כך שמומלץ בחום להקפיד על דיווחי אמת בעת מילוי הבקשה. כמו כן תיערך ביקורת בעסק במהלך השנה הראשונה להפעלתו, וכדאי להקפיד על קיום תנאי הרישיון.
במסגרת הרצון לקצר את תהליכי הרישוי, הוחלט גם כי חלק מהעסקים יהיו פטורים מחובת הרישוי, ובמקביל תוקם סמכות אליה יהיה ניתן לפנות בערעורים לגבי תנאי הרישיון.

אחידות ומידע מפורט – תרומה נוספת להקלת הוצאת הרישיון

צעד נוסף בדרך אל רישיון עסק שאינו מחייב צליחת מסלול מכשולים הוא אתר אינטרנט שיכלול מידע מקיף כגון המפרט האחיד, רשימת עסקים שרשאים לפנות למסלול הירוק, תשובות לשאלות רבות בתחום רישוי העסקים – וגם את רשימת העסקים שקיבלו רישיון, לטובת הציבור הרחב.

לשיתוף המאמר
לשיחת ייעוץ מקצועית בחינם בה נבין את הצרכים שלכם באופן מדויק שלחו הודעה:
לפנייה בוואטסאפ
לפנייה
בוואטסאפ
טופס
יצירת קשר
לחצו
להתקשר