כיצד הרשויות המקומיות מסייעות לעסקים בימי הקורונה?

מגפת הקורונה הובילה גם לקשיים כלכליים משמעותיים לעסקים רבים, ובמיוחד אלה הקטנים יחסית שמרווח הנשימה שלהם מצומצם. המדינה הבינה שללא סיוע לעסקים אלה, בכל דרך אפשרית, התוצאה תהיה קריסה וחורבן לשנים רבות מאוד. גם רשויות מקומיות שמחויבות לתושבים שלהן ולעסקים שפועלים בתחומן – ושמניבים הכנסות נאות דרך ארנונה, אגרות ועוד – נחלצו לעזרה.


אישורים זמניים לפעילויות חדשות

עסקים רבים נדרשו להמציא את עצמם מחדש, או לכל הפחות לגוון את הפעילות שלהם כך שיוכלו להמשיך ולהתנהל גם תחת המגבלות הרבות שהוטלו עלינו. כידוע כל שינוי מהותי בהתנהלות השוטפת עשוי להיות כרוך בקבלת היתרים מתאימים. בהקשר זה כדאי לזכור שכל רישיון עסק ניתן עבור פעילויות מסוימות ובהתאם למאפייני המבנה שבו הן מתרחשות.
רשויות מקומיות מתקדמות החליטו להקל על העסקים. דוגמה טובה מאוד לכך היא ההחלטה של עיריית ראשל"צ לאפשר לבעלי חנויות בעיר למכור מזון ארוז ומאפים, וכך להישאר פתוחים – כפוף כמובן לתנאי התו הסגול – גם בתקופות הסגר. באופן טבעי האופציה הזו חייבה קבלת היתר מטעם אגף רישוי עסקים בעירייה, שהפגין נכונות להיענות לבקשות אלא אם כן הנסיבות לא אפשרו זאת.


תהליך רישוי עסקים יעיל במיוחד

דרך נוספת שבה רשויות מקומיות מתחשבות בעסקים המקומיים, שזקוקים לכל עזרה שהיא, היא ייעול תהליכי הרישוי. למעשה בתקופה הנוכחית עסקים בחלק גדול מענפי הפעילות במשק יכולים לקבל רישיון עסק תוך זמן קצר מאוד – בתנאי כמובן שהם עומדים בכל התקנות הרלוונטיות. על-מנת שלא לבזבז זמן יקר ולהידרש להוצאות לא הכרחיות, כדאי להיעזר לצורך קבלת הרישיון המבוקש באנשי מקצוע מנוסים בתחום.
היעילות מאפיינת גם גופי רישוי נוספים, למרות הקושי לשמור על שגרת עבודה תקינה – הזדמנות מצוינת לעסקים להתפתח דווקא בתקופה המורכבת הנוכחית.

שאלות ותשובות נפוצות בנושא כיצד הרשויות המקומיות מסייעות לעסקים בימי הקורונה

  1. כיצד הרשויות המקומיות מסייעות לעסקים בימי הקורונה באופן ישיר?
    הרשויות המקומיות העניקו הקלות ברישוי עסקים, הפחיתו או הקפיאו ארנונה לעסקים שנפגעו, העניקו סיוע כלכלי מקומי, ויצרו קווי תמיכה וייעוץ לעסקים קטנים ובינוניים.

  2. האם ניתנו הקלות בתשלום אגרות רישוי או ארנונה בתקופת הקורונה?
    כן. רבות מהרשויות דחו מועדים לתשלום, העניקו פטור זמני מארנונה לעסקים סגורים, ואף אפשרו פריסות תשלומים רחבות יותר.

  3. כיצד הרשויות המקומיות מסייעות לעסקים בימי הקורונה מבחינה רגולטורית?
    הן הקלו בדרישות הרישוי, קיצרו הליכים, ואפשרו הפעלה חלקית של עסקים תוך שמירה על כללי "התו הסגול", כדי לאפשר פעילות תחת מגבלות.

  4. האם ניתן היה להפעיל עסק חלקי מהבית בתקופת הסגרים?
    ברשויות רבות הייתה התגמשות זמנית שאפשרה לעסקים לפעול חלקית מהבית – לדוגמה, שירותי משלוחים או קיום פגישות בזום – בכפוף להנחיות משרד הבריאות.

  5. האם עסקים קיבלו ליווי עסקי מהרשות המקומית?
    כן. הרשויות הפעילו מוקדים ייעודיים, קבוצות תמיכה וייעוץ, הכשרות בזום והכוונה להגשת בקשות למענקים ממשלתיים.

  6. כיצד הרשויות פעלו מול עסקים בתחום המזון והמסעדנות?
    ניתנו הקלות בפרישת מקומות ישיבה חיצוניים, תמיכה בלוגיסטיקה של משלוחים, וכן פיקוח גמיש תוך שיתוף פעולה עם בעלי העסקים.

  7. האם ניתנו אישורים זמניים לפעילות בשטחי ציבור פתוחים?
    כן. עסקים הורשו, לעיתים, להפעיל עמדות מכירה או תצוגה בשטחים ציבוריים, באישור זמני ומפוקח, כחלק מהסיוע ליציאה ממשבר הקורונה.

  8. כיצד הרשויות עודדו רכישה מעסקים מקומיים בתקופת הקורונה?
    הן השיקו קמפיינים לעידוד רכישה מקומית, הקימו אתרי מכירה לעסקים בעיר, ויצרו שיתופי פעולה עם קהילות ועמותות לקידום עסקים קטנים.

  9. האם הרשויות שיתפו פעולה עם משרדי ממשלה לצורך הסיוע לעסקים?
    כן. הרשויות תיאמו מהלכים עם משרד הפנים, משרד הכלכלה ורשות המיסים כדי לאפשר קבלת מענקים והקלה ברגולציה בצורה משולבת.

  10. מה היה תפקיד מחלקות רישוי עסקים במהלך הקורונה?
    מחלקות הרישוי פעלו בגמישות, קיבלו מסמכים מרחוק, סייעו בהשלמות טכניות בטלפון או בזום, ולעיתים הוציאו רישיונות זמניים להמשך פעילות עסקית.

  11. האם הוקמו קרנות סיוע עירוניות בתקופת הקורונה?
    בכמה רשויות הוקמו קרנות או מענקים ייעודיים לעסקים קטנים במיוחד, שנפגעו קשות ולא עמדו בתנאי התמיכה הממשלתית.

  12. כיצד הרשויות ניהלו את הפיקוח על עסקים בימי הקורונה?
    הפיקוח העירוני פעל תוך איזון בין אכיפת ההנחיות לבין מתן ליווי והכוונה לבעלי עסקים, במטרה למזער פגיעות מיותרות.

  13. האם עסקים חדשים יכלו להיפתח במהלך התקופה?
    כן, ובמקרים רבים ניתנה עדיפות לטיפול מהיר בבקשות רישוי של עסקים קטנים שנפתחו בתקופת הקורונה כדי להאיץ את פעילותם.

  14. האם ניתנה תמיכה גם לעסקים ללא מיקום פיזי, כמו עסקים דיגיטליים?
    התמיכה הייתה בעיקר לעסקים בעלי כתובת עסקית ברשות המקומית, אך חלק מהרשויות סיפקו הכשרות, סדנאות דיגיטליות וכלים גם לעסקים מקוונים.

  15. כיצד הרשויות ממשיכות לתמוך בעסקים לאחר גלי הקורונה?
    רבות מהן ממשיכות להפעיל מרכזי יזמות עירוניים, מעניקות ייעוץ חינם, מתאמות בין עסקים מקומיים ליוזמות ממשלתיות, ומציעות הקלות רגולטוריות לאורך זמן.

לשיתוף המאמר
לשיחת ייעוץ מקצועית בחינם בה נבין את הצרכים שלכם באופן מדויק שלחו הודעה:
לפנייה בוואטסאפ
לפנייה
בוואטסאפ
טופס
יצירת קשר
לחצו
להתקשר