הרפורמה בחוק רישוי עסקים – תיקון 34 לחוק – היא אחד המהלכים המשמעותיים ביותר שבוצעו בשנים האחרונות בתחום הרגולציה על עסקים בישראל. במשך שנים התמודדו בעלי עסקים עם הליכים בירוקרטיים מסורבלים, דרישות לא אחידות, זמני טיפול ממושכים, והבדלים בין רשויות שונות, שיצרו חוסר ודאות, עלויות גבוהות ואף עיכובים קריטיים בפתיחת עסקים. מתוך ההבנה כי מדובר בחסם משמעותי לצמיחה הכלכלית ולעידוד יזמות – נולדה הרפורמה בחוק רישוי עסקים, שמטרתה ליצור הליך רישוי פשוט, מהיר, מדורג וברור לכל עסק, בהתאם לרמת הסיכון האמיתית שהוא מציב.
התיקון לחוק קובע מסלולי רישוי חדשים (רגיל, מיידי, אי-רישוי ותצהיר), כאשר לכל מסלול מותאם תהליך שונה – חלקם מאפשרים פתיחה מיידית של העסק עוד לפני קבלת הרישיון בפועל. החוק גם מעביר סמכויות נרחבות לרשויות המקומיות, מגדיר סטנדרטים אחידים למתן אישורים ומקצר את זמני הבדיקה של גורמי הרישוי כגון משרד הבריאות, משטרת ישראל, כיבוי אש ועוד. בנוסף, ניתנת חשיבות רבה לשקיפות מלאה מול בעל העסק, כך שהוא ידע מראש אילו מסמכים להגיש, באילו מועדים יתקבלו אישורים, ואילו דרישות חלות עליו.
הרפורמה בחוק רישוי עסקים לא רק מפשטת את התהליך – היא מהווה שינוי תפיסה: מעבר מגישה של אכיפה ובקרה לגישה של שותפות, הקלה והנגשה. כיום, כל יזם או בעל עסק בישראל חייב להכיר את השינויים בחוק, להבין לאיזה מסלול הוא שייך, ולפעול לפי הכללים החדשים – כדי להימנע מעיכובים ולהפעיל את העסק בצורה חוקית, חכמה ומהירה.
אז למה בעצם טרחו לחולל רפורמה חדשה?
התשובה היא ייעול. בישראל כמו במקומות רבים בעולם מבקשים לייעל את הליכי הרישוי לעסקים על מנת לעודד שוק חופשי וצמיחה ולהעניק לעסקים העצמאים את היכולת לפתוח עסק חוקי – ברישוי עסקים מלא – אך ללא בירוקרטיות מיותרות.
הבחירה ברישוי עסקים דיפרנציאלי – כשם התוכנית, היא מתן הגדרות של סעיפי הרישוי על פי סוג העסק ובהתאמה לו. פחות קטגוריות, יותר פרטים. פחות סעיפים מיותרים לעסקים שאינם זקוקים לרישוי בתחום.
העקרונות המנחים את הרפורמה:
- מעבר להליך רישוי דיפרנציאלי – שלושה מסלולי רישוי.
- לוח זמנים קצוב – ברירת המחדל: אישור אוטומטי.
- העברת אחריות לבעל העסק – פתיחת העסק על בסיס תצהיר.
- חיזוק האכיפה – כלי ענישה למצהירים על תצהיר כוזב.
- וודאות בפיקוח – זמנים קצובים לבדיקת ליקויים ומניעת הערות סותרות.
- הקלות רוחביות – הארכת תוקף, נגישות, תכנון ובניה.
בואו נכיר את הרפורמה מקרוב:
תשובה בזמן מוגדר
אחת הפעולות שניתן לציין לטובה היא ההכרח של הרשות להעניק תשובה על הגשת ההצהרות, 60 יום מקסימום! מהגשת הניירת לרישוי העסק. התשובה יכולה בהחלט להיות דחייה או תנאים מוקדמים אחרים שחסרים, אך גם אישור לרישוי. וזאת בזמן מוקצב, מה שבעבר יכל לגרור סחבת של חודשים ארוכים.
הקלות על אישור מכבי אש
אישור רשויות כגון כבאות והצלה לא יידרשו במקרים רבים, בעסקים בהם בעבר נדרש אישור. יעידו בעלי העסקים הוותיקים על הקשיים האדירים שהערימה הרשות לכבאות והצלה עליהם בנושא זה, ומכאן ההבנה עד כמה ההקלה בנושא גדולה.
כמו כן תתאפשר קבלת אישור עצמאי מגורם פרטי ולאו דווקא על ידי הרשות. בין העסקים הללו: בריכות שחייה, שינוע גז, הסעת נוסעים, קיוסקים קטנים, ייצור, עיבוד ואריזת מזון לבעלי חיים. כמו כן, עסקים כגון: בית דפוס, קוסמטיקה ומכוני יופי, קייטנות, מספרות ועוד יוכלו לקבל רישיון עסק על בסיס תצהיר בלבד.
הארכת תוקף רשיונות העסק של בעלי עסקים כגון אולמות וגני אירועים
בהשלמה לתיקון הקודם שפורסם ברשומות ביום 14.6.2022 הוארך תוקף רישיון העסק של אולמות וגני אירועים מ-10 שנים ל-15 שנים. התיקון יוביל לחיסכון שנתי שמוערך בכ-58 מיליון ש״ח בשנה לבעלים עסקים ויביא להקלה וצמצום הביורוקטיה לכ-40 אלף בתי עסק בישראל. גם מספרות, מכוני יופי, מרכולים, פאבים ובריכות שחייה זוכים בהארכת הרישיון.
אישור הנדסי בתנאים מקלים
בניגוד לעבר יוכלו העסקים להנפיק היתר זמני לפני החלטות הועדה המקומית וכן ניתן לאשר בקשה כאשר ישנם שינויים שיימצאו כלא מהותיים, ע"פ סעיף 8א 1 לחוק רישוי העסקים.
נגישות
אישור נגישות יתקבל גם מגורם חיצוני עצמאי ולא רק מיועץ נגישות מטעם הרשות המקומית.
שינוי זהות העסק
החלפת בעלים? מכירת העסק? שדרוג הפרוצדורה לכדי פשטות של ממש על ידי חתימת בעלי העסק הקודם והחדש וקבלת רישיון מיידי. (במקרה של עסק שהמשטרה הינה גורם מאשר יש לבדוק את הפרטים הנוספים או בעסקק שנמצא בהליך רישוי.
מסלולים ייעודיים להוצאת רישיון עסק
4 מסלולים שונין, לעסקים שונים. כאשר העסק הינו בעל דרגת סיכון נמוכה הליך הרישוי יהיה קצר משמעותית, וכן הלאה בהתאמה לדרגת הסיכון – מסלול דיפרנציאלי!
כאשר היוזמה הבולטת ביותר בחוק היא נושא ההצהרה – האמון שנותנת המערכת בבעלי העסק, ומאפשרת על ידי הצהרתו בלבד לעקוף הליכי הנפקת אישורים שבעבר סירבלו את ההליך מאד. מה שיאפשר אף קבלת רישיון עוד טרם נפתח העסק בפועל.
- מסלול רישיון על בסיס תצהיר – קבלת רישיון עסק תוך 21 ימים
מיועד לסוגי עיסוק פשוטים כדוגמת מספרה, קיוסק מכולת וכדומה בתנאי שסוג העסק מסווג בצו במסלול רישיון על בסיס תצהיר, העסק טרם נפתח, פורסם לגביו מפרט אחיד ולא מתקיימים בו הסייגים המנויים בסעיפים 6א2 לחוק רישוי עסקים ו- 2 א (ב) לצו. במסלול זה , לאחר הגשת כל התצהירים והמסמכים על פי חוק ובדיקת רשות הרישוי בעל העסק יוכל לפתוח את העסק ולקבל רישיון.
- מסלול היתר מזורז א'
הוצאת היתר ל 180 ימים תוך 21 יום. מיועד לסוגי עסקים בעלי מורכבות בינונית כדוגמת מכוני יופי וקוסמטיקה, מעבדת שיניים, מקום לעשיית כתובות קעקע וכדומה בתנאי שסוג העסק מסווג בצו במסלול היתר מזורז א' , העסק טרם נפתח, פורסם לגביו מפרט אחיד ולא מתקיימים בו הסייגים המנויים בסעיפים 6א2 לחוק רישוי עסקים ו- 2 א (ב) לצו. במסלול זה, לאחר הגשת התצהירים ומלוא המסמכים, בעל העסק מקבל היתר מזורז למשך 180 ימים. במהלך זמן זה בו העסק נפתח לפעילות נותני האישור מגיעים לבדיקה ובמידה והעסק עומד בכל הדרישות מונפק רישיון.
- מסלול היתר מזורז ב'
הוצאת היתר ל 180 ימים תוך 49 יום מיועד לסוגי עסקים ברמת מורכבות בינונית מוגברת כדוגמת מסעדה מעל ל 50 מקומות ישיבה, פאב , בית מרקחת, מרכול עם טיפול במזון וכ"ו בתנאי שסוג העסק מסווג בצו במסלול היתר מזורז ב' , העסק טרם נפתח, פורסם לגביו מפרט אחיד ולא מתקיימים בו הסייגים המנויים בסעיפים 6א2 לחוק רישוי עסקים .במסלול זה ניתן פרק זמן של 49 ימים (לאחר הגשת התצהיר ומלוא המסמכים) לנותני האישור להתייחס לבקשה לרישיון בטרם יינתן לעסק היתר מזורז ל 180 ימים. עם קבלת אישורם של נותני האישור או בהיעדר תגובה מצידם במהלך תקופת הבדיקה, יונפק היתר מזורז ל 180 ימים ובעל העסק יכול לפתוח את העסק. במהלך תקופת ההיתר המזורז (180 ימים) רשות הרישוי תפעל מול נותני האישור ובמידה והעסק יעמוד בדרישות ויתקבלו כל האישורים יונפק רישיון עסק.
- מסלול רגיל להוצאת רישיון – קבלת רישיון בגמר הליך הרישוי
מיועד לסוגי עסקים בעלי מורכבות גבוהה כדוגמת קייטרינג, אולם אירועים, מסעדות גדולות, קניונים וכדומה. רישיון עסק יונפק רק לאחר קבלת אישורם של כל נותני האישור הקבועים בחוק.
שאלות ותשובות – הרפורמה בחוק רישוי עסקים (תיקון 34)
1. מהי הרפורמה בחוק רישוי עסקים – תיקון 34?
הרפורמה בחוק רישוי עסקים, שנקראת גם תיקון 34, היא מהלך ממשלתי מקיף שנועד לפשט את הליכי הרישוי בישראל, להפחית בירוקרטיה, ולעודד פתיחת עסקים חדשים. הרפורמה מגדירה מסלולי רישוי לפי רמת הסיכון של העסק, מקצרת את לוחות הזמנים לקבלת רישיון, ומעבירה יותר סמכויות לרשויות המקומיות.
2. מה היו הבעיות שקדמו לרפורמה?
לפני הרפורמה, בעלי עסקים נדרשו לעבור הליכי רישוי ארוכים, יקרים ומבלבלים, שכללו דרישות לא אחידות, טיפול איטי מצד הרשויות, ומקרים רבים של חוסר ודאות. כל אלו יצרו עיכובים משמעותיים בפתיחת עסקים, ובמקרים רבים הובילו להפעלה לא חוקית של עסקים.
3. מה החידוש המרכזי בתיקון 34?
התיקון מחלק את העסקים לארבעה מסלולי רישוי לפי רמת הסיכון שהם מציבים:
- מסלול רגיל
- מסלול מיידי
- מסלול רישוי בתצהיר
- פטור מרישוי
לכל מסלול מותאם הליך אחר – כך שעסק בעל סיכון נמוך יכול להתחיל לפעול מהר, ולעסק מורכב מוקצים יותר שלבי בדיקה.
4. מהם היתרונות של הרפורמה לבעלי עסקים קטנים?
הרפורמה מקצרת משמעותית את הזמן עד לפתיחת העסק, מפחיתה דרישות מיותרות, מאפשרת התחלת פעילות מהירה יותר לעסקים פשוטים, ומביאה לרמת שקיפות גבוהה יותר מצד הרשויות.
5. האם כל עסק עובר למסלול מקוצר?
לא. רק עסקים שנקבעו בצו רישוי עסקים כסיכון נמוך או בינוני נהנים מהקלות. עסקים בעלי סיכון גבוה (כגון תעשייה כבדה, חומרים מסוכנים, מזון בהיקף רחב) עדיין נדרשים לעבור את התהליך המלא – אך בלוחות זמנים קצרים וברורים יותר.
6. האם הרפורמה חלה באופן שווה בכל הרשויות המקומיות?
כן – אך היישום בפועל עשוי להשתנות מרשות לרשות, תלוי בניסיון, ביכולות ובמערכת המחשוב של כל רשות. לכן חשוב לבדוק כיצד הרפורמה מיושמת בפועל בעיר או באזור שלך.
7. מהם מסלולי הרישוי לפי תיקון 34?
- מסלול רגיל: תהליך מלא הכולל תיאום עם כל גורמי הרישוי (מתאים לעסקים מסובכים).
- מסלול מיידי: מאפשר פתיחה מיידית של העסק בכפוף לאישור הרשות המקומית.
- מסלול רישוי בתצהיר: העסק מגיש תצהיר חתום על עמידה בדרישות ומקבל רישיון ללא אישור מוקדם.
- פטור מרישוי: עסקים מסוימים הוסרו מרשימת העסקים הטעונים רישוי.
8. אילו גורמי רישוי עדיין קיימים בתהליך גם אחרי הרפורמה?
משרד הבריאות, כיבוי אש, המשרד להגנת הסביבה, משטרת ישראל, משרד העבודה והרשות המקומית – כולם עדיין מעורבים לפי סוג העסק. אך החידוש הוא בלוחות הזמנים הברורים ובמנגנון ההתנגדויות/אישורים החדש.
9. האם הרפורמה כוללת גם הקלות במסמכים הנדרשים?
כן. עסקים במסלול בתצהיר או במסלול מיידי נדרשים להגיש פחות מסמכים ראשוניים. עם זאת, ישנה אחריות משפטית מלאה לבעל העסק לעמידה בכל התנאים – ולכן ליווי מקצועי עדיין מומלץ.
10. מה קורה אם עסק לא עומד בתנאים לאחר פתיחה במסלול מקוצר?
במקרה כזה, הרשות המקומית או גורם הרישוי הרלוונטי יכול לבטל את הרישיון, להוציא צו סגירה, ואף להגיש קנס או תביעה. לכן חשוב להבין את המשמעות המשפטית של פתיחה בתצהיר ולפעול בזהירות.
הליך חידוש מקוצר:
- חידוש במסלול רישיון על יסוד תצהיר
בעל העסק יידרש בעת חידוש הרישיון להגיש הצהרות שלא חלו שינויים בעסק מתנאי הרישיון הקודם , בעניין עמידה בדיני תכנון ובניה ובהעדר סייגים המונעים את השימוש בהליך מקוצר. הרישיון יחודש אוטומטית אך ורק על סמך תצהירו של בעל העסק ללא בדיקה של נותני אישור.
- חידוש במסלול רגיל והיתר מזורז א+ב
בעל העסק חותם על ההצהרות הנדרשות ורשות הרישוי מודיע לנותני האישור על הגשת ההצהרות. נותני האישור יודיעו לרשות הרישוי תוך 45 ימים על אישור חידוש הרישיון, סירוב לאשר חידוש או על תנאים מוקדמים לקבלת אישור.
שימו לב, להרחבה בנושא הרפורמה ובעדכון שהוטמע בשנת 2022, יש להיכנס לאתר משרד הפנים הרשמי ושם לבחון את סעיפיה השונים של הרפורמה לפרטים:
https://www.gov.il/he/departments/news/news-24-07-2022
כמובן שאנו מזמינים אתכם לפנות אלינו לקבל מידע, תשובות לשאלות וכמובן הנחיה וליווי ברישוי העסק שלכם. זכרו, גם בהליך מקוצר, יש להגיש את הניירת הנכונה והאישורים הדרושים. אל תעשו את זה לבד, נשמח ללוות אתכם ביעילות ובמקצועיות לאורך כל הדרך.
צוות אביב ברישוי