עסקים מצליחים ביותר בתקופת הקורונה – ההזדמנות שבמשבר

עסקים מצליחים ביותר בתקופת הקורונה אינם רק עדות ליכולת הישרדות יוצאת דופן, אלא גם דוגמה לחדשנות, גמישות ומהירות תגובה בזמן משבר עולמי. בזמן שרבים סגרו את שעריהם, היו עסקים שהשכילו לנצל את השינויים בהרגלי הצריכה, בהתנהגות הציבור ובהתפתחות הדיגיטלית – והפכו את האתגר להזדמנות.

במאמר זה נבחן כיצד פעלו עסקים אלו, אילו תחומים פרחו בתקופת הקורונה, מהם הלקחים שכל בעל עסק יכול לאמץ גם היום, וכיצד תכנון נכון ותגובה מהירה יכולים להפוך כל תקופה מאתגרת לקרקע פוריה לצמיחה.


מה מאפיין עסקים מצליחים ביותר בתקופת הקורונה?

המשותף לרוב העסקים ששרדו ואף שגשגו בזמן מגפה עולמית הוא היכולת לזהות צורך חדש במהירות ולתת לו מענה מדויק. בין אם מדובר בשירות חדש, אופן הפצה אחר או שינוי בתפעול – הגמישות האסטרטגית הייתה המפתח. עסקים אלה:

  1. עברו במהירות לדיגיטל ולמכירה אונליין
  2. פיתחו שירותים מרחוק או משלוחים בהתאמה אישית
  3. חיזקו את הקשר עם הלקוחות דרך תקשורת ישירה ורשתות חברתיות
  4. התייעלו תפעולית והורידו עלויות קבועות
  5. ידעו לזהות מגמות (כמו עבודה מהבית, צריכה מקומית או עניין בבריאות) ולבנות עליהן פתרונות

בנוסף, עסקים מצליחים בתקופת הקורונה נהנו מיתרון נוסף: מוכנות פסיכולוגית להעז, לנסות, ולקחת סיכון. דווקא בתקופה שבה רבים קפאו, הם פעלו.


תחום הבריאות הדיגיטלית – זינוק בזכות צורך אוניברסלי

בין הדוגמאות הבולטות של עסקים מצליחים ביותר בתקופת הקורונה נמצאים אלה שפעלו בתחום הבריאות מרחוק. אפליקציות רפואיות, ייעוץ פסיכולוגי מקוון, שירותי רוקחות עד הבית, ומערכות ניטור חכמות – כולם פרחו.

הציבור נרתע מהגעה פיזית למרפאות, אך זקוק היה לשירותים רפואיים. חברות שהציעו פתרונות מאובטחים ונגישים, כולל אפשרות להתייעצות בווידאו או משלוח תרופות, רשמו גידול של מאות אחוזים בביקוש.


מסחר מקוון – המלך החדש של הכלכלה הביתית

עסקים קטנים ובינוניים, וגם רשתות גדולות, שהעבירו את הפעילות שלהם לאינטרנט, היו מהמצליחים ביותר. חנויות בגדים, כלי בית, ציוד משרדי, ואפילו שווקי איכרים – כולם גילו שאפשר למכור כמעט הכול אונליין, אם החוויה הדיגיטלית נוחה ומזמינה.

מי שהתאים את האתר שלו למובייל, הציע משלוחים מהירים, חוויית לקוח יוצאת דופן, והגיב מהר להודעות – הצליח לא רק למכור, אלא גם לצבור קהל נאמן חדש. מסחר אלקטרוני אינו רק ערוץ חלופי – בתקופת הקורונה הוא הפך לעוגן המרכזי של עסקים מצליחים.


שירותי משלוחים חכמים – לא רק אוכל

בתחילה, משלוחים נתפסו כנחלתם של מסעדות בלבד, אך בהמשך גם חנויות קוסמטיקה, חנויות ספרים, חנויות טבע וסופרמרקטים נכנסו חזק לתחום. עסקים מצליחים ביותר בתקופת הקורונה שילבו טכנולוגיה עם לוגיסטיקה: מעקב אחר משלוח, אפשרות בחירת מועד, שליחים עם ציוד מגן, ושירות לקוחות זמין בכל ערוץ.

עסקים שידעו לפתח מערך משלוחים איכותי – הפכו את השירות למנוע רווח אמיתי. אפילו אחרי החזרה לשגרה, הם ממשיכים להשתמש בו ככלי שיווקי יעיל ושומר לקוחות.


תחום ההדרכות, הקורסים והלימוד האינטרנטי – עלייה דרמטית

עם הסגרים, בני נוער, סטודנטים ואנשים בכל גיל חיפשו דרכים ללמוד, להשתפר ולהתפתח מהבית. מי שהציע קורסים מקוונים, סדנאות אונליין, אימוני כושר בזום, שיעורי מוזיקה או תוכן חינוכי איכותי – הצליח לבלוט.

פלטפורמות כמו Zoom, Google Meet, ולמידה עצמית הפכו נגישות – אך התוכן הוא מה שעשה את ההבדל. עסקים שהשכילו להבין את צרכי הלמידה החדשים, שילבו תוכן אינטראקטיבי והעניקו ערך מוסף – זכו ללקוחות מכל העולם.


עסקים מקומיים שידעו להתחבר לקהילה – התמודדו טוב יותר

דווקא בעידן גלובלי, עסקים מקומיים שפעלו מתוך קהילה, ובנו יחסי אמון, נהנו מתמיכה של לקוחות גם בזמנים קשים. מאפיות שכונתיות, חנויות טבע, קצביות ואפילו מכבסות – כולן הצליחו, כאשר נתנו שירות אישי, שמרו על קשר עם הלקוחות, ודאגו להעביר מסר ברור של אחריות והגינות.

הרשתות החברתיות שימשו להם כערוץ תקשורת ישיר – והלקוחות ידעו להעריך את העסקים שפועלים מתוך אותנטיות ואחריות חברתית.


מה אפשר ללמוד מהעסקים המצליחים ביותר בתקופת הקורונה?

  1. להיות נגישים – בדיגיטל, בטלפון, בווטסאפ ובפלטפורמות אחרות
  2. להיות שקופים – להסביר ללקוחות מה אתם עושים כדי לשמור על בריאותם
  3. להיות יצירתיים – לחשוב איך לשרת גם את מי שלא מגיע פיזית
  4. להיות רלוונטיים – להתאים מוצרים ושירותים להרגלים החדשים שנוצרו

לא מדובר רק בפתרונות זמניים. עסקים מצליחים ביותר בתקופת הקורונה יצרו שינויים שימשיכו ללוות את הכלכלה גם בעתיד: מסחר מקוון, שירותים היברידיים, גמישות תפעולית וקשר אישי – כל אלו הם לא טרנד, אלא מציאות חדשה.


שאלות ותשובות נפוצות – עסקים מצליחים ביותר בתקופת הקורונה

  1. אילו תחומים עסקיים חוו צמיחה משמעותית בזמן המגפה?
    תחומי המסחר המקוון, שירותי משלוחים, בריאות דיגיטלית, תוכן דיגיטלי, ולמידה מרחוק רשמו עלייה חדה בביקושים ובפעילות.
  2. מה גרם לעסקים מסוימים לפרוץ דווקא בתקופה של אי-ודאות כלכלית?
    עסקים שהתאימו את עצמם במהירות לתנאים המשתנים, אימצו טכנולוגיה ונענו לצרכים החדשים של הצרכנים – הצליחו לנצל את ההזדמנות.
  3. האם עסקים קטנים הצליחו לבלוט גם בתקופה מאתגרת זו?
    כן. עסקים מקומיים רבים גילו גמישות תפעולית וחדשנות, והצליחו ליצור קשר ישיר עם לקוחותיהם גם בתנאים של סגר.
  4. כיצד תחום האונליין תרם להצלחתם של עסקים בתקופת הקורונה?
    המעבר לאינטרנט אפשר לעסקים להמשיך למכור, לשווק ולתת שירותים ללא תלות במיקומים פיזיים או באירועים.
  5. האם עסקים מסורתיים הצליחו לבצע התאמות?
    חלקם כן. עסקים שידעו להמציא את עצמם מחדש – לדוגמה, מסעדות שהחלו במשלוחים או קמעונאים שעברו לאיקומרס – הצליחו לשרוד ואף לצמוח.
  6. מה היה תפקידם של שירותים בתחום הבריאות והרווחה בהצלחת עסקים?
    שירותי רפואה מרחוק, ייעוץ נפשי אונליין ותחום הכושר הביתי זכו לביקוש גבוה, מה שהוביל להקמת מיזמים מצליחים וחדשניים.
  7. כיצד השפיעה המודעות לבריאות על הצלחת מוצרים מסוימים?
    הביקוש לתוספי תזונה, מזון בריא, מוצרי חיטוי ואביזרי מיגון יצר פריחה משמעותית במגזר הבריאות והצרכנות המודעת.
  8. האם גם תחום החינוך ראה פריחה כלשהי?
    כן. פלטפורמות ללמידה מרחוק, קורסים מקוונים, ושירותי תוכן חינוכי לילדים ומבוגרים חוו זינוק חסר תקדים.
  9. האם עסקים מצליחים בתקופת הקורונה התבססו על השקעות קודמות בטכנולוגיה?
    ברוב המקרים כן. עסקים עם תשתיות טכנולוגיות קיימות היו מוכנים יותר למעבר לפעילות דיגיטלית מואצת.
  10. מה תרומתו של שיווק דיגיטלי להצלחת עסקים בתקופה זו?
    השיווק הדיגיטלי הפך לכלי מרכזי ליצירת חשיפה, חיבור לקהל יעד ושימור לקוחות – במיוחד בעידן של ריחוק פיזי.
  11. האם היו תחומים מפתיעים שזינקו דווקא בשל המצב?
    בהחלט. תחומים כמו תחזוקת הבית, גינון, יצירה, משחקי קופסה, ובידור דיגיטלי ביתי זכו לביקוש גבוה.
  12. כיצד תרמו שיתופי פעולה עסקיים להצלחה?
    חיבורים בין עסקים משלימים איפשרו יצירת ערך מוסף, גיוס קהלים חדשים ועמידה טובה יותר באתגרים לוגיסטיים.
  13. האם ההצלחה הייתה תלויה גם בשירות לקוחות?
    בוודאי. שירות אישי, זמינות גבוהה וגמישות בתנאים סייעו לעסקים לזכות באמון הלקוחות ולבלוט בתקופה תחרותית.
  14. מה יכולים ללמוד עסקים אחרים מהצלחות אלו?
    החשיבות של הסתגלות מהירה, השקעה בדיגיטל, והבנת הצרכים המשתנים של הלקוח הם לקחים מרכזיים לעתיד.
  15. האם הצלחתם של עסקים מסוימים נשמרת גם לאחר תקופת השיא של המגפה?
    חלק ניכר מהם הצליח לבסס מודלים עסקיים ארוכי טווח, כשהביקוש המשיך גם לאחר החזרה לשגרה.


רוצה להפוך את העסק שלך לסיפור הצלחה גם בזמני משבר?

אם אתה בעל עסק שרוצה לפעול בראש שקט, באופן חוקי, עם תשתית יציבה ומותאמת לרגולציה החדשה – פנה לאביב ברישוי.

בין אם אתה בתחום המזון, השירותים, החינוך או הקמעונאות – אנו ב"אביב ברישוי" נלווה אותך מהצעד הראשון. נבחן את התאמת העסק לתקנות, נכין את המסמכים הדרושים, נגיש את הבקשות לרשויות, ונשיג עבורך רישיון עסק שיאפשר לך לפעול גם בשגרה וגם בחירום.

הצלחה מתחילה ברישוי חכם – צור קשר עוד היום עם אביב ברישוי וקח את העסק שלך לשלב הבא, בדיוק כמו העסקים המצליחים ביותר בתקופת הקורונה.

לשיתוף המאמר

כתיבת תגובה

לשיחת ייעוץ מקצועית בחינם בה נבין את הצרכים שלכם באופן מדויק שלחו הודעה:
לפנייה בוואטסאפ
לפנייה
בוואטסאפ
טופס
יצירת קשר
לחצו
להתקשר