המדריך לאדריכל בנושא רישוי עסקי מזון

מבחינת הרישוי, עסקים בתחום המזון נחלקים לשני סוגים – אלה שבהם מיוצרים דברי מזון ואלה שבהם נמכרים או מוגשים דברי מזון.
מפעלים לייצור מזון וכן שירותי קייטרינג זקוקים לרישיון יצרן, אותו מנפיק שירות המזון הארצי של משרד הבריאות, וזאת בנוסף לרישיון עסק. כל המקומות בהם נמכר או מוגש מזון – מסעדות, בתי קפה, דוכני פלאפל, גני אירועים, מטבחים מוסדיים, סופרמרקטים, מעדניות ועוד – זקוקים רק לרישיון עסק.
גם לבקשה לרישיון עסק וגם לבקשה ליצרן מזון יש לצרף תוכניות מפורטות של הסביבה, המגרש והעסק עצמו, חתומות ע"י איש מקצוע מוסמך לכך (אדריכל/ מהנדס/ הנדסאי בניין/ הנדסאי אדריכלות). המעורבות של ארכיטקטים ואדריכלים בתכנון העסק כמובן לא מתמצה בחתימה על התוכניות, שכן לנוכח הרגישות הגבוהה של מוצרי מזון שונים למשרד הבריאות ישנן דרישות רבות מכל עסק בתחום כגון פרשה טכנית וכו'.
רישוי עסקי מזון


מה נדרש ממפעל לייצור מזון?

בין הדרישות ממפעל לייצור מזון: בעמדות העבודה הפרדה מוחלטת בין אזור "מלוכלך" (זה שבו מתבצעות פעולות ייצור שונות כולל חיתוך, ניקוי וכו') לבין אזור "נקי" (זה שבו מאוחסנים מוצרים שכבר עברו את הטיפול הנדרש), אחסון בנפרד של חומרי ניקוי וחומרי חיטוי וכן של כלים המשמשים לכך, התקנת כיורים לרחיצת ידיים ובהם מים חמים זורמים גם בחדרי השירותים וגם באולמות הייצור, ציפוי הקירות הפנימיים באריחי קיר בגובה של לפחות 180 ס"מ חדר אוכל, הלבשה/רחצה, לעובדים, ועוד.
ניתן להגיש למשרד הבריאות בקשה למידע מקדמי כדי לקבל את רשימת הדרישות עבור המפעל הספציפי שאתם נדרשים לתכנן, ועוד כדאי לדעת שגם למשרד להגנת הסביבה ולרשות הארצית לכיבוי והצלה ישנן דרישות ביחס למפעלים לייצור מזון.


מה נדרש מעסק להגשת או מכירת מזון?

גם עסקים למכירת מזון או הגשתו נדרשים לעמוד בשורה ארוכה של תנאים, שבאופן טבעי מחייבים את האדריכל בבואו לתכנן את בית העסק.
בין הדרישות: גובה מינימלי לכל מרחב (חדר אוכל או מטבח – לפחות 2.75 מ', מחסן וחדרי שירות – לפחות 2.5 מ'), קירות ותקרות מבטון, בלוקי מלט או כל חומר קשה אחר, חלקים בצידם הפנימי, ואטומים בפני מזיקים ומפגעים, מרווח של לפחות 5 ס"מ בין צינורות לבין קירות, רצפת מטבח בעלת שיפוע המכוון לעבר מחסום הרצפה, שליש משטח המטבח חייב להיות מיועד לשטיפת הכלים, ועוד.
עוד הנחיות מגיעות מהמשרד להגנת הסביבה ומהרשות הארצית לכיבוי והצלה, ואל כל גופי הרישוי ניתן לפנות בבקשה לקבל מידע מפורט אודות הדרישות שלהם.

אביב ברישוי, החברה המובילה לרישוי עסקים בישראל מתמחה ברישוי לכל סוגי העסקים. מעוניינים בעזרתנו בהליך קבלת רישיון עסק? צרו קשר דרך האתר או חייגו 050-8092338 למספר ונשמח לסייע! 

לשיתוף המאמר
לשיחת ייעוץ מקצועית בחינם בה נבין את הצרכים שלכם באופן מדויק שלחו הודעה:
לפנייה בוואטסאפ
לפנייה
בוואטסאפ
טופס
יצירת קשר
לחצו
להתקשר