אולמות אירועים וגני אירועים חייבים ברישיון עסק. בעלי אולמות וגני אירועים רבים בוחרים להתעלם מדרישת חוק זו אך ברוב המקרים הדבר עולה להם בקנסות ענק ולא פעם בסגירת העסק.
מדוע נחקק חוק הרישוי לגבי אולמות וגני אירועים?
כמו עסקים רבים אחרים חוק רישוי עסקים נחקק על מנת להגן על קהל הלקוחות בעסק, במקרה של אולם אירועים, קהל המשתתפים באירוע, מוזמני השמחה. כאשר מדובר באירועים גדולים המתקיימים באולמות יש לצפות למאות ולעיתים לאלפי אנשים, חוק הרישוי מבקש להגן עליהם מכל הבחינות ולקיים אירוע באיכות ובגהות מקסימלית ולהימנע מנזקים ברכוש ובנפש.
תוקף רישיון העסק לאולמות וגני אירועים
אולמות אירועים מקבלים רישיון עסק לשלוש שנים בלבד, לאחר שלוש שנים עליהם לחדש אותו על פי התקנות המפורטות בחוק ומול כל גורמי הרישוי הנדרשים.
פרק הזמן הקצר יחסית נקבע בשל הצורך לבצע מעקב הדוק אחר אולמות וגני אירועים ולוודא שהם אכן עומדים בתקנים הנדרשים מכל הבחינות: בטיחות, גהות, ייצור מזון ועוד.
הליך הרישוי במקרה זה סבוך ומורכב למדי והוא דורש מעורבות של גורמים רבים. זה המקום לציין כי ההליך יתבצע הצורה אופטימאלית על ידי גורמים מקצועיים בתחום הרישוי, זאת על מנת לקצר את התהליך ולבצע אותו בצורה הטובה ביותר.
היתרי בניה כחלק מהליך הרישוי
אולמות וגני אירועים רבים מבקשים לקבל היתרי בניה על מנת לבצע הרחבות ושינויים במבנה האולם או הגן. היתרים אלו מוענקים על ידי הרשות המקומית לאחר הליך בירוקרטי ארוך. ללא היתרי בניה לא ניתן לבצע כל שינוי, או תוספת בשטח האולם, כמו כן לא ניתן לבצע אירועים בשטח שנבנה ללא היתר. הפעלת האולם או גן האירועים ללא היתרים אלו הינה עבירה פלילית. חשוב לזכור כי הטיפול בהליכי היתר בניה חייב להתבצע בצורה הטובה והמקצועית ביותר בשל אין ספור תקלות שעלולות לגרום לשלילת הרישיון או לעיכוב משמעותי בקבלתו.
גורמי הרישוי הנדרשים לקבלת רישיון עסק לאולמות וגני אירועים:
משרד הבריאות
על מנת לבצע ייצור, הכנה, אחסון, או הגשה של מזון מכל סוג יש להנפיק רישיון יצרן מטעם משרד הבריאות. מלבד זאת משרד הבריאות הינו הגורם העיקרי המעורב בכל הנוגע למזון בבית העסק, ובמיוחד באולמות אירועים וגני אירועים, שם מתבקשים בעלי העסק להקים מטבחים, מחסני אחסון לחומרי גלם, אזורי ניקוי ושטיפה, מקררים ומקפיאים בהתאם לדרישות החוק על כל סעיפיו ותתי סעיפיו. הכנת מטבחים ואזורי ייצור מזון באולמות לביקורת הרשויות ומשרד הבריאות לקבלת רישיון עסק הינן קפדניות ביותר.
משטרת ישראל
דרישות משטרת ישראל לרוב הינן להציב מעטפת הגנה המאפשרת לאורחי המקום ליהנות מהאירוע בבטחה. אלו כוללות פתחי יציאה וכניסה מוסדרות, ניהול חניונים ואבטחה של המקום.
כבאות והצלה
דרישות מערך כיבוי אש נוגעות לפתחי חירום, יציאות חירום בזמן שריפה או אירוע מסוכן אחר. מטפי כיבוי אש בפריסה כוללת לרבות מערכת מתזים וכן מערכות הגנה נגד אש למטבחים הכוללות גם מנדפים, מטפים ועוד.
הרשות הארצית לכבאות והצלה בוחנת באמצעות אנשי המקצוע שלה את אמצעי הבטיחות הנהוגים באולם האירועים / גן האירועים.
בין הדרישות: שתי דרכי מילוט לפחות, מערכת כריזה תקנית כך שבמקרה חירום ניתן יהיה ליידע את האורחים לגבי ההתנהגות הרצויה, הפרדה בין המקום בו נמצאים אורחים לבין המטבח ועוד. עוד דגש חשוב הוא האמצעים לגילוי אש וכיבויה.
דרישות משטרת ישראל
גם משטרת ישראל מופקדת על הבטחת שלומם של אורחי האירועים ושל עובדי המקום. בפרט בוחנים אנשי המקצוע של המשטרה את מערכות האבטחה באולם האירועים ומוודאים כי הן עומדות בתקנים ובנהלים ומספקות את רמת ההגנה הנדרשת.
דרישות משרד הבריאות
כל אולם אירועים מטבעו הוא מקום שמוגש בו מזון, ולנוכח הרגישות של חלק מדברי המזון, ובפרט אלה המבוססים על חומרי גלם מן החי, מציב משרד הבריאות שורת דרישות מפורטת – ורק מילוי קפדני של כולן יוביל לאישור בקשה לרישיון עסק לאולם אירועים.
הדרישות מתייחסות הן לרכישת חומרי הגלם, הן לאחסון סוגים שונים של מזונות, הן לדרכי הטיפול בו והן לאופן הגשתו.
הטיפול בהליך הרישוי חייב להיות מקצועי, יסודי ולהתנהל בצורה הטובה ביותר, ולהביא לקבלת רישיון עסק. כל עיכוב בבקשה עלול לגרום לדחייתה על ידי הרשות המקומית.